Gå till innehåll

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Om OpenArt

En tillåtande och demokratisk plattform där alla oavsett bakgrund och förutsättningar får möjlighet att både fysiskt och mentalt överraskas.

Med sju framgångsrika upplagor, somrarna 2008, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019 och konstverk i alla tänkbara och otänkbara former och uttryck, har utställningen attraherat ett stort nationellt och internationellt intresse.

OpenArts vision

OpenArt är örebroarnas återkommande konstutställning, utomhus, mitt i staden. Genom hög konstnärlig kvalitet och frihet skapar biennalen inspiration, nya tankar, och samtal som främjar demokratin både under och mellan utställningsåren. OpenArt är till för alla och konsten ska därför vara tillgänglig för och engagera alla. Det är en biennal med konst från hela världen och ständigt nya upplevelser som lockar såväl örebroare som andra till staden. Den leder till ett ökat intresse för konst och kultur, inspirerar till utveckling och gör Örebro till en attraktiv stad att leva och utvecklas i.

Besökare rör sig över bro som temporärt är ombyggd till en plasttunnel i gult, grönt, rött och blått. 

OUT! Judy & Dorothy (the song from somewhere) av Elsa Tomkowiak, OPENART 2019.

Historik

Konstverket Reclaim Saivo, med kollage av samiska omgivningar och ett samisk barn i kolt

Bildtext: Konstverket Reclaim Saivo av Anders Sunna, OPENART 2019

Världen i Norden & Norden i världen

Antal konst­närer: 56

OPENART har vuxit kraftigt som företeelse i konstvärlden och i människors medvetande – inte minst här i Örebro. OPENART ska anta nya utmaningar, tillföras ny kraft och fortsätta vara den vilda konsttanke som sår ständigt nya frön i det offentliga rummet och inom oss. Som får oss att växa.

I årets utställning har OPENART valt att vända blicken lite extra mot de nordiska länderna; Island, Norge, Danmark, Finland och Sverige. Externa curatorer har gjort urval bland fokusländernas konstnärer till denna del av OPENART som utgör cirka en tredjedel av hela utställningen.

I utställningen 2019 har sammanlagt ett 60-tal konstnärer med 19 nationaliteter medverkat med ett 80-tal konstverk i Örebros stadskärna. Många av dessa verk är nya och specifikt framtagna för OPENART och Örebro. Resultatet är en omfattande utställning innehållande stor variation av konstformer och uttryck, och som är tillgänglig för alla, oavsett ålder, bakgrund, tidigare erfarenhet av konst eller tid på dygnet.

Miler Lagos Rainmaker 2017

Bildtext: Konstverket Rainmaker av Miler Lagos, OPENART 2017

Tanketriangel mellan Japan, Colombia och Sverige

Antal konst­närer: 55

Sommaren 2017 förvandlas Örebro åter till konstens urbana spelplats. OpenArt biennale öppnar för sjätte gången stadsrummet för ett publikt och efterlängtat möte med nutidskonsten. 2017 års speciella fokusländer är Japan och Colombia. En tanketriangel bildas av de tre världsdelar som är direkt inblandade: Asien, Europa och Latinamerika. Japan är, betraktat som bildkultur, en av samtidens stormakter. Ett land som mycket länge flätat tradition och förnyelse till ständigt överraskande uttryck, men som samtidigt har näsan nyfiket nedstucken i gränslandet till framtiden. Gästcurator för fokuslandet Japan är Hiromi Kurosawa, mångkunnig och skicklig på att mixa landets traditionstyngda formspråk med nutida vilda och oortodoxa uttryck som gett japanska samtidskonstnärer världsrykte.

Colombia närs i sin kultur av den magiska realism som fortfarande är stark i Latinamerika. Colombia är ett land som just nu försöker läka såren efter en halvsekellång och våldsam inre konflikt. Den colombianske gästcuratorn David Lozano från Universidad Nacional de Colombia i Bogota skapar en spännande blandning konstnärer med både nationellt och internationellt rykte. 2017 års OpenArt biennale i Örebro vibrerar alltså redan i själva planläggningen av mötet mellan Österlandets eftertänksamma klokhet och den Latinamerikanska sfärens färgstarka livspuls. En triangel av olika kulturer som osäkrar det givna för något större.

Cheng Dapeng 2015

Bildtext: Konstverket Ao av Cheng Dapeng, OPENART 2015

Kinesisk samtidskonst får fokus på OpenArt

Antal konst­närer: 102

Ett unikt cura­to­riskt samar­bete mellan gästande curator Feng Boyi och Open­Arts projekt­chef Lars Jonnson omfattar två utställ­ningar med tretton samtida konst­närer från Kina. Utställ­ning­arnas starkt talande titlar ”Encounter” och ”No Holds Barred” ger en särskild inblick i den kine­siska samtids­konsten. Ai Weiwei, Xu Bing, Song Dong och Cheng Dapeng är bland delta­garna.

OpenArt fått ett rekord­in­tresse, med 450 ansö­kande konst­närer från mer än 70 länder. Vid den femte upplagan av OpenArt deltar 72 konst­närer från 19 länder i Asien, Europa, Syda­me­rika och USA. 130 konst­verk installeras på över 70 platser runt om i centrala Örebro.

Isaac Cordal 2013

Bildtext: Standing men in shopping carts av Isaac Cordal, OPENART 2013

OpenArt på egen hand

Antal konst­närer: 90

Efter ett nytt politiskt beslut 2013, blev OpenART en självständig organisation. Sedan dess har det fungerat som ett självständigt projekt under Örebro kommun och kunnat förverkligas i nära samarbete med stadens konsthall, Örebro läns museum, Konstfrämjandet och privata företag.

År 2013 etablerade sig OpenART som den största offentliga konstbiennalen i Skandinavien med fler än 100 verk av 90 konstnärer från hela världen.
”OpenART handlar om tillfällig, icke-kommersiell konst som leker med perceptionen”.

Med ett stort stöd från sponsorer och samarbetspartners har OpenART utvecklat olika underprojekt avsedda att aktivt engagera en bredare publik till en dialog om konst.

OpenART Kids och OpenART Academy, guidade visningar, projekt för ungdomar, nattliga visningar, särskilda sommarevenemang samt program för konstnärer i alla stadier av karriären.

I ett framtidsperspektiv planerar OpenART att ta ett ytterligare steg i riktningen mot fler hållbara och samhällsbaserade projekt genom att förbereda för ett Artist-in-residence program.

Florentijn Hoffman Stor gul kanin 2011

Bildtext: konstverket Big Yellow Rabbit av Florentijn Hoffman, OPENART 2011

En stor gul kanin

Antal konst­närer: 66

Vid den tredje upplagan 2011 skapade OpenART rubriker i rikstäckande och internationella medier, då en gigantisk kanin platsbyggdes på Stortorget. Kaninen placerades som om den hade blivit tappad på marken, med svansen mot skulpturen av Engelbrekt Engelbrektsson.

Florentijn Hofmans ”Big Yellow Rabbit” blev en ikon, älskad av många och fördömd av vissa på grund av sitt läge. Kärleken till stadens stora kanin gick till och med så långt att en grupp människor bestämde sig att kämpa för att rädda den från nedmontering.

Kampanjen för att rädda kaninen lyckades dock inte. Mats Nilsson förklarade i en intervju med The Telegraph ”att vi inte är intresserade av att kaninen reduceras till en kommersiell gimmick.”

Efter ett lyckad 2011, erhöll Mats Nilsson Örebro Sparbanks Kultur Stipendium för hans medverkan i utställningen.

Lotta Hannerz Hand som pekar upp från vattnet

Bildtext: Konstverket Venu? av Lotta Hannerz, OPENART 2009

OpenArt växer

Antal konst­närer: 98

Bekräftelsen på att OpenART hade blivit en internationell arena kom under uttagningsprocessen 2009. Ansökningar från flera delar av världen strömmade in. Örebro tog därmed första steget i riktningen att bli en spännande del av den internationella konstscenen.

Kaarina Kaikkonen 2008

Bildtext: Konstverket Ur havets mörka djup av Kaarina Kaikkonen, OPENART 2008

Konsthallen skapar första OpenArt

Antal konst­närer: 115

Det hela började år 2008, då två hängivna konstfantaster och rebeller, bestämde sig för att skapa en alternativ konstscen. En konstscen som inte bara skulle upplevas rent fysiskt utan som också skulle vara ett utrymme för besökaren att tillstå, återuppleva och samlas kring; och som skulle kvarstå i det kollektiva medvetandet och själ. Konst för alla, i stadens centrum – det var idén som utlöste ett långsiktigt samarbete och vänskap mellan Mats Nilsson, dåvarande chef för Örebro Konsthall och Lars Jonnson, en nyligen Örebro-inflyttad konstnär.

”Efter 10 år i Düsseldorf, som har en lång tradition inom konst, flyttade jag tillbaka till Örebro år 2006. Livet som konstnär i mindre städer kan vara en utmaning. Jag hade turen att träffa Mats strax efter att jag kom tillbaka till Sverige. Det tog oss ca 10 minuter och en kopp kaffe för att bli vänner ”, säger Lars Jonnson.

Mats och Lars började arbeta tillsammans på konsthallen under 2007. Det året kom nya direktiv för att visa konst på okonventionella platser. ”Och då slog det oss. Lars och jag ville båda samma sak – att skapa ett spännande projekt som skulle visa banbrytande konst på offentliga platser i Örebro ”, säger Mats.

Som ett resultat öppnar OpenArt sommaren 2008. Den första upplagan innehöll 71 konstnärer, främst från Skandinavien, vars verk ställdes ut på en mängd platser. Allt från dolda gathörn i centrala Örebro till skyltfönster, hustak eller på ytan av Svartån. Utställningen blev populär bland besökarna på nolltid. Redan vid öppningen 2008, belönades OpenArt med utmärkelsen ”Årets överraskning” vid Örebrogalan.

OpenArts hållbarhetsarbete

Vi är öppna för klimatdialog!

Vi har mindre än 10 år på oss att halvera våra utsläpp av växthusgaser. För att uppnå detta måste vi jobba tillsammans och kommunicera med varandra.

Kommunikation är en kontinuerlig tvåvägsprocess där man talar och lyssnar. Därför bjuder vi in er till vår Climate Dialogue-sida för att dela med er av era insikter och läsa om våra klimatåtgärder.

Besök vår Climate Dialogue-sida och ge dina synpunkter!

OpenArt strävar efter hållbarhet i verksamheten ur ett klimat-, ekonomiskt-, och socialt perspektiv.

Klimatsmart

Konstnärer från hela världen bjuds in att delta i OpenArt. Ofta kommer de till Örebro för produktion och/eller installation av verk. Vi klimatkompenserar för alla flygresor och kräver att konstnärersresor inom Sverige (samt Norge och Danmark) sker genom klimatsmarta resevägar.

På all representation där OpenArt står för värdskap väljs vegetarisk kost och engångsartiklar i plast väljs aktivt bort.

Ekonomiskt

OpenArt arbetar för att minska klimatavtrycket i verksamheten både under planering- och utställningsår. Att välja idéer, material och planera utförande med hållbarhet i fokus. Med ett cirkulärt tänkande och möjligheten att samla in, återbruka och återvinna material bidrar det till minskade kostnader och samtidigt en gärning för miljön.

Socialt

Samtidskonsten kan ha en roll att medvetandegöra frågor om t.ex. klimat, identitet eller klass. Genom att vara kostnadsfri utställning inkluderas människor i alla åldrar att ta del av utställningen på sina villkor. OpenArt agerar megafon för budskap som är inbäddade i konstverken och i konstnärskapet.

Här kan du läsa mer om Örebro kommuns program för hållbar utveckling.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl. 10-16.30

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se