Gå till innehåll

Serkan Demir, 1975, Turkiet

I ett ljust vitt rum finns en installation bestående av flera klotformade skulpturer uppsatta på metallhållare på väggen. Skulpturerna är uppbyggda av rutnät av tunna böjda träpinnar i regelbundna mönster.

Foto: Sofie Isaksson

Serkan Demir ger ratade vardagsting nytt aktivt liv. De säger något om tillvarons begränsningar och möjligheter ur ett politiskt perspektiv: att upptäcka ett hopp där vi inte sällan fastnar i motsatsen - som konflikterna i Mellanöstern. Skulptur i ett geopolitiskt spänningsfält.

Med sitt kulturella ursprung i regionen ”räddar” han övergivna och trasiga bollar genom att göra skulptur av dem. Krig och bollspel är två sidor av samma motsättning. I bollarna skär han ut geometriska mönster som hämtas ur främst islamisk bildkultur. Han förvandlar klassiska bensindunkar till typiska arabiska vattenkärl, vilket kan läsas som en kommentar kring relationen oljeutvinning och vattenbrist. Att hans verk visas i Nicolaikyrkan väcker en tanke om social- och ekumenisk gemenskap i en splittrad samtid.

Text: Stefan Nilson

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10-16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se