Gå till innehåll

Henrik Jonsson, 1991, Sverige

I en glasmonter syns en skulptur av trä. På en ljusgrå träplattform balanserar en liggande människoformad skulptur utan huvud på en plattform. Träet är ljusgult och skulpturen vilar den ena handen på magen och den andra hänger ned mot golvet.

Foto: Sofie Isaksson

Konsthistorien kan vara en tung ryggsäck för konstnärer. En påminnelse om både kanon och ideal att axla eller utmana genom att skapa nya vägar för konsten i samtiden. Henrik Jonsson har inte vänt konsthistorien ryggen, tvärtom har han bokstavligt tagit sig in i den för att djupborra dess hemligheter. Han har exempelvis tillbringat sex år med att utforska Rembrandts självporträtt och förvandla dessa kända målningar till skulptur. Han befriar dem och andra ikoniska bilder ur konsthistorien, från deras två-dimensionella måleriska rum och gör dem till fysiska ting. Han förflyttar oss på så sätt, i en mening, in i målningarna.

Henrik Jonsson vill få oss att reflektera över vad som utses att bli konsthistoria. Genom det sätt han gör dem fysiska kan vi mentalt placera och värdera dem i vår egen tid och omvärld.

Text: Stefan Nilson

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10-16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se