Gå till innehåll

OPRESORES OPRIMIDOS (Oppressive Oppressed)

Leidy Chavéz, 1984, Colombia

Fernando Pareja, 1979, Colombia

I mitten av ett svart rum står en cylinderformad skulptur placerad. Inuti skulpturen står många små leksakssoldater i plast placerade i en cirkel. I mitten syns ett mörkt hål som soldaterna ser ut att röra sig mot.

Foto: Sofie Isaksson

I mitten av ett svart rum står en cylinderformad skulptur placerad. Inuti skulpturen står många små leksakssoldater i plast placerade i en cirkel. I mitten syns ett mörkt hål som soldaterna ser ut att röra sig mot.

Foto: Sofie Isaksson

Digitala spelvärldar, och all rörlig bild, retar oemotståndligt våra hjärnor. På 1800-talet kom optiska uppfinningar som gjorde bilder ”rörliga”. Praxiniscopet var ett av flera innan spelfilmens genombrott. Det är en sorts karusell. Pareja & Chavez bidrag, i tre olika verk, bygger på samma grund: De små vaxskulpturerna blir rörliga genom den roterande skärmens slitsar och ett stroboskopljus.

Såsom film blir ”verklighet” med 25 stillbilder per sekund, spelas händelserna upp i våra hjärnor. Den socio-politiska dimensionen är stark hos Fernando & Leidy. Den bottnar i Colombias turbulenta historia. Landets invånare har mer än en gång klämts mellan armén, paramilitära styrkor, drogkarteller och gerillan. I den mörka ton som färgar innehållet i deras ”karuseller” belyser de landets historia i ett Nu som berör oss alla. I seendeillusionen framkallas en verklighet.

Text: Stefan Nilson

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se