Leidy Chavéz, 1984, Colombia
Fernando Pareja, 1979, Colombia
Digitala spelvärldar, och all rörlig bild, retar oemotståndligt våra hjärnor. På 1800-talet kom optiska uppfinningar som gjorde bilder ”rörliga”. Praxiniscopet var ett av flera innan spelfilmens genombrott. Det är en sorts karusell. Pareja & Chavez bidrag, i tre olika verk, bygger på samma grund: De små vaxskulpturerna blir rörliga genom den roterande skärmens slitsar och ett stroboskopljus.
Såsom film blir ”verklighet” med 25 stillbilder per sekund, spelas händelserna upp i våra hjärnor. Den socio-politiska dimensionen är stark hos Fernando & Leidy. Den bottnar i Colombias turbulenta historia. Landets invånare har mer än en gång klämts mellan armén, paramilitära styrkor, drogkarteller och gerillan. I den mörka ton som färgar innehållet i deras ”karuseller” belyser de landets historia i ett Nu som berör oss alla. I seendeillusionen framkallas en verklighet.
Text: Stefan Nilson
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter