Michael O`Donnell, 1950, Storbritannien
1994 the work changed. Spotlights replaced heavy metal sculpture to provide a greater volume of material, without the weight.
These two fire pieces are at the crossroad of that period and it’s somewhat poetic that they should be shown here, together for the first time. The fire theme gives a nod and a wink to Klein’s Wall of Fire and Fire Fountain done Krefeld in 1961. Köpmangatan och Stora Hotellet
The Black Fire is a welded work, its surface patinated by roasting it on a log fire and freezing those traces under lacquer.
Both works occupy a three-dimensional space –the Black Fire limited to its one and a half meter thick volume whilst the Blue Fire is endless in its probing…theoretically it never ends, except when the switch is thrown and then it’s gone.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss.
Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av webbredaktionen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se.
OpenArt
E-post: openart@orebro.seTelefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10-16
E-post till servicecenter