Gå till innehåll

Diao Wei, 1979, Kina

På en blå plattform ute i en å står tre guldfärgade statyer föreställande tre pojkar hållandes fiskespön. Två av pojkarna står framåtlutade och en står lätt bakåtlutad. I bakgrunden syns en bro och gröna träd.

Foto: Sofie Isaksson

Den nakna människokroppen är i dag vanlig inom kinesisk skulptur, i fotografi och installationskonst. Handlar det om en sorts nollställning: den politiskt rentvättade människan efter decennier av motsatsen? Det finns något värnlöst i en kropp utan tecken på hierarkier.

Diao Wei är en tydlig företrädare för samtidskonsten i Kina. Han arbetar i stora format med starka intryck och dynamiska kombinationer av djur- eller människokroppar mot givna rumsligheter. Lika mycket som hans verk kan vara minutiöst skulpterade, kan ytan få starka färger och texturer som ger dem en surrealistisk eller fantastisk – drömsk - ton.

Här i Örebro är det den löpande metalltråden som formar sinnrika porträtt av oss Örebroare.

Diao Weis konst fäster sig vid igenkänningen. Den laddas av ett Här, men som blir ännu sannare i tankens flykt till det ännu osedda. Diao Weis konst fäster sig vid igenkänningen. Den laddas av ett Här, men som blir ännu sannare i tankens flykt till det ännu osedda.

Text: Stefan Nilson

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10-16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se