Forskning – nyhetsarkiv
Här hittar du alla artiklar som publicerats på sidan Forskning
-
17 december 2024
Månadens forskare: Thomas Barow
Han är professorn som är nyfiken på det mesta. Det har bland annat tagit honom från Tyskland till Sverige och Örebro, där han sedan 2022 är... -
24 september 2024
Månadens forskare: Anette Bagger
En testsituation kan skapa stress och oro hos elever och bedömningen kan i vissa fall ifrågasättas utifrån likvärdighet mellan skolor. Månadens... -
23 maj 2024
Månadens forskare: Karin Sjödin
Eleverna möter naturen allt mindre i skolan och dessutom fokuseras undervisningen allt för mycket på idrottsliga värden istället för fokus på... -
26 april 2024
Hur kan den praktikutvecklande forskningen utvecklas?
Örebro universitet bjöd in forskare, projektledare, deltagare och representanter för huvudmän och universitet till en workshop där frågor där temat... -
12 februari 2024
Månadens forskare: Sara Frödén
I forskningsprojektet "Den lekfulla staden social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar" undersöker månandens forskare, Sara... -
1 februari 2024
ULF-projekt i Glanshammars förskolor: Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande
Glanshammars förskolor deltar just nu i ett ULF-projekt tillsammans med forskaren Hanna Thuresson där målet är att identifiera och utforma... -
15 januari 2024
Månadens forskare: Ann Quennerstedt
Barns mänskliga rättigheter står i fokus i professor Ann Quennerstedts forskning. Förskola och skola jobbar ofta med rättigheter – utan att riktigt... -
12 januari 2024
Hon vill förbättra matematikundervisningen – med konst och skönhet
Matematikundervisning måste återkopplas till mänskliga värden som skönhet, hopp och fascination. Det menar Nathalie Sinclair, professor i... -
14 december 2023
Så väcker du barns intresse för matematik – redan i förskoleåldern
Att främja intresset för matematik redan i förskoleåldern är viktigt för barns matematiska utveckling senare i livet, menar Esther Levenson,... -
15 november 2023
Skapa ett tänkande klassrum – steg för steg
Genom att förändra lärmiljön kan du som lärare skapa ett rum som uppmuntrar dina elever att tänka aktivt. Peter Liljedahl, professor i... -
5 september 2023
Månadens forskare: Magdalena Andersson
Månadens forskare, Magdalena Andersson, brinner för att föra forskningen närmare klassrummen. Genom bland annat praktiknära forskning och... -
3 maj 2023
Månadens forskare: Henric Bagerius
Månadens forskare Henric Bagerius vill att historien används mer för att förstå vår nutid. Historieundervisningen bör inriktas mer på jämförelser... -
26 april 2023
Tydliga samband mellan resultat på nationella prov i årskurs 3 och gymnasiebehörighet
Elever utan godkänt resultat på de nationella proven i matematik och svenska i årskurs 3 riskerar att inte uppnå gymnasiebehörighet. Det visar en ny... -
14 april 2023
ULF projekt – hur lär man elever att resonera historiskt?
Att göra historia snarare än att veta historia, undersökande historia framför redogörande historia och resonemang framför uppräkning av kronologiska... -
28 mars 2023
Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik
Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. – Du som lärare behöver inte alltid vara den som... -
16 mars 2023
Månadens forskare: Björn Tolgfors
BFL (Bedömning för lärande) inom idrott och hälsa går som en röd tråd genom Björn Tolgfors forskning. Månadens forskare ser BFL som ett... -
19 januari 2023
Månadens forskare: Josefine Karlsson
Hennes världsunika digitala läskompis har säkert de flesta hört talats om. Månadens forskare Josefine Karlsson vill på ett tvärvetenskapligt och... -
16 november 2022
Månadens forskare: Ricardo Goncalves
Månadens forskare Ricardo Goncalves forskning behandlar en minoritetsgrupp i våra verksamheter – män i förskolan. Just nu ligger fokus på fysisk... -
24 oktober 2022
STEAM skapar innovativt och kreativt lärande
Barn och elever måste ställas inför verkliga problem i naturvetenskap, matematik och teknik och de ska kunna lösa problemen på nya innovativa och... -
17 oktober 2022
Månadens forskare: Anna Teledahl
Anna Teledahl är lektor i matematikdidaktik med forskningsintressen mot kollegialt lärande, bedömning och problemlösning och skrivande i matematik.... -
21 september 2022
Månadens forskare: Andreas Bergh
Att utbildning kan bidra till utveckling och förändring för både individer och samhälle, det är månadens forskare Andreas Berghs stora drivkraft med... -
29 augusti 2022
Månadens forskare: Johanna Björklund
Skolmåltiden har potential att vara ett pedagogiskt nav för undervisning och lärande i förskolan och skolan. Månadens forskare, universitetslektor... -
11 april 2022
Månadens forskare: Sofia Österborg Wiklund
Begreppet neurodiversitet är centralt i Sofia Österborg Wiklunds forskning. Månadens forskare menar att dagens synsätt på individer med... -
28 mars 2022
Hur kan framtidens klassrum se ut?
Hur ser framtidens klassrum ut? Hur kan de anpassas efter lärarens behov och vara både flexibla och hybrida? Örebro universitet har skapat två... -
18 mars 2022
Tryggare och säkrare lärare genom virtuell praktik
Ett viktigt inslag på lärarutbildningen på Linköpings universitet är virtuell praktik för lärarstudenterna. Ett sätt att träna och bli tryggare i... -
31 januari 2022
Månadens forskare: Henrik Jordahl
Månadens forskare är Henrik Jordahl, professor i nationalekonomi. Hans forskning fokuserar på offentlig ekonomi där utbildningsfrågor tar en stor... -
15 december 2021
Månadens forskare: Bodil Sundberg
Månadens forskare är Bodil Sundberg. Hennes forskning inriktar sig på undervisning i naturvetenskap och vilka förutsättningar och hinder som finns... -
19 oktober 2021
Månadens forskare: Karin Alnervik
Karin Alnervik är månadens forskare. Förändringsarbete i förskolan, förskoledidaktik och praktiknära forskning inom förskolan är Karins huvudfokus.... -
26 augusti 2021
Månadens forskare: Björn Johansson
Månadens forskare, Björn Johansson, är docent i socialt arbete med forskningsfokus på våld, kränkningar, mobbning samt skolfrånvaro. Som nycklar i... -
15 juni 2021
ULF-projekt: Kollegialt lärande för att utveckla pedagogiskt ledarskap på Viktoriaskolan
På Viktoriaskolan pågår ett verksamhetsutvecklingsprojekt som syftar till att utveckla och etablera ett sätt att arbeta med kollegiala lärprocesser.... -
10 juni 2021
ULF-projekt vill tillgängliggöra lärmiljön i gymnasiesärskolan
Elevernas lärmiljö och hur den bäst tillgängliggörs utifrån elevernas behov. Där har ni kärnan i det praktiknära forskningsprojekt som just nu pågår... -
3 juni 2021
En helhetssyn kring meningsbyggnad i engelska
Sentence Composition: A Development Project eller på svenska: Meningsbyggnad – ett utvecklingsprojekt. Så heter ett praktiknära forskningsprojekt i... -
28 maj 2021
Skapar en modell för läsning både på förskolan och i hemmet
"Högläsning i förskolan och boken som artefakt för samverkan mellan förskolepersonal och föräldrar med annat modersmål än svenska" – så heter... -
25 maj 2021
Månadens forskare: Marie Öhman
Månadens forskare är Marie Öhman, professor i idrottsvetenskap. Hennes forskning kring fysisk beröring i idrott och hälsa har uppmärksammats stort... -
18 maj 2021
Vill skapa språklig medvetenhet och reflektion
Vilken bild förmedlar egentligen en svensklärare till sina elever om det svenska språket? Just nu deltar Evelina Tornehagen och Mia Swenson på... -
11 maj 2021
Forskningsrapporten om Vivallaskolan - tankar och åsikter från ansvariga
Målet var öka måluppfyllelsen och integrationen när Vivalla stängde sitt högstadium 2017. Nu visar forskarrapporten att omorganisationen skapat... -
10 maj 2021
Forskningsrapport om att flytta av elever - både möjligheter och utmaningar att motverka skolsegregation
Forskare vid Örebro universitet är nu klara med sin rapport om hur det gått för högstadieelever från Vivalla i Örebro som flyttats till andra skolor... -
4 maj 2021
Hur kan digitala verktyg lyfta undervisningen i förskolan?
USB-mikroskop, webb-ägg, appar, 3D print, greenscreen - digitala verktyg har tagit en allt större plats på många förskolor. Men hur används det... -
19 april 2021
Månadens forskare: Ásgeir Tryggvason
Varje månad kommer vi presentera en aktuell forskare inom det pedagogiska området. Först ut är Ásgeir "Agge" Tryggvason, lektor i pedagogik vid... -
4 februari 2021
Regionala rektorer i processinriktat kollegialt lärande
Att leda forskningsbaserat skolutveckling är en satsning som genomförs på regionens rektorer. RUC - regionalt utvecklingscentrum, vid Örebro... -
30 november 2020
Forskningsprojekt om barn- och elevhälsa
Just nu pågår ett praktiknära forskningsprojekt med barn- och elevhälsa i fokus. Örebro Universitet och Örebro kommun står bakom och syftet är att... -
24 november 2020
Ny forskning om lärmiljö i idrott och hälsa
Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten presenterar idag ny forskning om hur tillgänglig lärmiljö kan skapas i ämnet idrott... -
28 april 2020
Positiva effekter om undervisningen flyttas ut
Forskning vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) visar på en rad positiva effekter om undervisningen i förskola och skola bedrivs ute. I... -
26 mars 2020
Fokus på barnens dans i nytt forskningsprojekt
Dansen är viktig för avdelningen Tigerögat på Mariebergs förskola. I dansrummet är barnen fria att skapa egna rörelser och uttryck - något som för... -
2 mars 2020
Ska undersöka hur sociala medier påverkar arbetsmiljön i skolan
Tidigare forskning har visat att många lärare upplever en ökad arbetsbelastning på grund av digitala plattformar och sociala medier. I ett... -
16 september 2019
Forskningsprojekt gör matematikundervisningen mer kommunikativ
Ett forskningsprojekt där målet är att visualisera matematiken genom digital teknik samt lägga fokus på den kommunikativa delen i ämnet. Där har ni... -
10 april 2019
Ett nytt sätt att arbeta med elevhälsa?
Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande, något som många elevhälsoteam upplever kan vara svårt att leva upp till. Istället blir... -
20 november 2018
Kollegial Örebromodell med KLÖS!
I samarbete mellan skola och Örebro Universitet har en modell vuxit fram när det gäller kollegialt lärande. KLÖS (kollegialt lärande i Örebro...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.