Gå till innehåll

Grattis, du har nu tagit första steget för en lyckad trafikundervisning. På den här sidan hittar du allmän information om trafik i skolan, hur arbetet ser ut i Örebro kommun samt material och förslag på lektionsupplägg.

Trafik vid skolor

Utanför skolor är trafiken ofta intensiv och rörig under morgonen och ibland även under eftermiddagen. En anledning är att många väljer att skjutsa sina barn så nära som möjligt till skolan. För att få en så säker trafikmiljö som möjligt vid skolan behöver biltrafiken minska i anslutning till skolan. Genom att gå eller cykla till skolan så bidrar man till det, ju fler som går eller cyklar till skolan desto bättre trafiksäkerhet, hälsa och miljö. Forskning visar att barn som går eller cyklar till skola har lättare att koncentrera sig under skoldagen.

Om man skjutsar barnen till skolan är det bra att släppa barnen en bit från skolan för att minska biltrafiken i skolans närmiljö, eller att man parkerar fordonet en bit från skolan och går tillsammans med barnet den sista biten.

Aktuellt för skolor

Barnens guldreflex

Det är hög tid för skolorna att prata reflexer och rösta på någon av de 8 nominerade idrottsstjärnorna till utmärkelsen Sveriges mest lysande idrottsstjärna. Den idrottare som får flest röster får även ta emot idrottspriset Barnens Guldreflex.

Alla elever i årskurserna F–6 som är med och röstar får gratis reflexer.

Läs mer på Trafikkalenderns webbsida.

Anmälan är öppen för Trafikkalenderns Gå och cykla till skolan – 2024 !

Vill ni vara med? Anmäl er skola eller klass på Trafikkalenderns hemsida. Där hittar ni även mer information om tävlingsregler samt övrigt informationsmaterial. På Trafikkalenderns hemsida finns även en informationsfilm om Gå & Cykla till skolan.

Det är inte bara Trafikkalenderns priser ni har möjlighet att vinna. Teknik- och serviceförvaltningen delar även ut ett eget pris till den klass inom Örebro kommun som presterar bäst i ”Gå och cykla till skolan – 2024”.

Information till skolor

Det är viktigt att skolan identifierar risker och är tydlig med information ut till vårdnadshavare inför varje terminsstart om vad som gäller och är viktigt att tänka på just vid er skola. På orebro.se hittar du information bland annat om vandrande skolbuss.

Örebro södra

Genom Örebro Södra passerar cirka 70–90 godståg per dygn, beroende på veckodag. Antalet persontåg är mellan 90–100 tåg, beroende på veckodag. Samtliga persontåg, förutom två nattåg, gör uppehåll på Örebro Södra. Hastigheten genom Örebro Södra är max 80 km/h för både gods- och persontåg.

Plattformen till spår 2 och 3 (30) nås genom att gå igenom en gångfålla och sedan över en plattformsövergång i plan. Övergången har oreglerade grindar samt ljus- och ljudsignal. Plattformsövergången är över två spår.

Det finns även en gångbro över järnvägsområdet. Den gångbron är i dagsläget inte tillgänglighetsanpassad.

Viktigt att tänka på som resenär vid på- och avstigning av tåg vid Södra station är:

Ljud- och ljusanläggningen fungerar så här, det finns mätpunkter i järnvägen som känner av när tåg är i rörelse vid stationsområdet. När det finns tåg mellan dessa mätpunkter ljuder och lyser ljud- och ljusanläggningen. Eftersom plattformsövergången har två spår kan flera tåg befinna sig i rörelse inom stationsområdet samtidigt. Det innebär att när du kliver av/ på ett tåg så kan det komma tåg från båda håll över plattformsövergången.

Detta innebär att man vid plankorsningen måste vara observant så att det inte kommer tåg från motsatt håll och anpassa sig efter dem säkerhetsanordningar som finns.

Viktigt att tänka på generellt vid plankorsning:

  • Måste du korsa en järnväg ska du alltid göra det på godkända övergångar.
  • Tågen kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats.
  • Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen.
  • Gå aldrig över spåren när varningssignalen ljuder och det blinkar, även om ditt tåg passerat.
  • Att gena över spår, gå mot en stoppsignal eller krypa under bommar får direkta konsekvenser för tågtrafiken. Det blir snabbt trångt på spåren och varje stopp eller hastighetsnedsättning får snabbt stora konsekvenser för punktligheten.
  • För lokförarna är obehöriga i spår ett allvarligt arbetsmiljöproblem. En förare har ingen möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt dyker upp i spåret framför ett kanske flera hundra ton tungt tåg som kommer i hög hastighet. Läs mer på sidan Säkerhet vid järnväg på Trafikverkets webbplats.

Säkerhet vid plankorsningar

Trafikverket arbetar ständigt med att öka säkerheten i plankorsningar och de ser till att plankorsningarna har en godtagbar säkerhetsnivå, till exempel genom att installera bommar och ljus-och ljudsignaler.

Läs mer på sidan Säkerhet vid plankorsningar – www.trafikverket.se

Din säkerhet vid järnvägen – www.trafikverket.se

Skolmaterial – järnväg Ppt, 723.2 kB.

Pedagogiskt material

Trafik inte bara om säkerhet på cykel utan det är även en del i hållbar utveckling och hälsofrämjandet och då behöver man också jobba kontinuerligt med trafik i vardagen. Så låt trafikundervisningen bli en del av vardagen! Här hittar du lektionsupplägg och tips på bra trafikundervisning samt övrigt informationsmaterial.

Trafik i praktiken - Upplägg för trafikundervisning anpassat för olika åldrar

Örebro kommun har sedan år 2020 varit en aktiv kommun i trafikkalendern där man vill pusha lite extra för vikten av att gå och cykla till skolan. Trafikkalendern anordnar sedan 16 år tillbaka ”utmaningen, Gå & Cykla till skolan”. Utmaningen innebär att under två valfria veckor i september–oktober samlar deltagande skolor in så många resepoäng som möjligt genom att gå, cykla eller resa kollektivt till och från skolan.

Syftet med utmaningen är att främja hälsan hos barn och unga, bidra till en bättre miljö samt förbättra trafiksäkerheten i elevernas närmiljö.

  • År 2019 innan Örebro kommun blev en aktiv kommun i trafikkalendern anmäldes 210 barn till utmaningen.
  • År 2020 anmäldes 1900 barn till utmaningen.
  • År 2021 anmäldes 933 barn till utmaningen.
  • År 2022 anmäldes 500 elever till utmaningen.
  • År 2023 anmäldes 658 elever till utmaningen.

År 2024 hoppas vi att vi slår tidigare år med antal anmälda barn inför gå-och-cykla-till-skolan-utmaningen.

Vinnare i Trafikkalenderns utmaning:

  • År 2020 kammade Odenskolan klass M2 hem det nationella priset ”Bästa klass”.
  • År 2021 kammade Engelbrektskolan klass 4C hem det nationella 3:e priset.
  • År 2022 kammade Ervallaskolan klass 1C hem en andraplats i det nationella priset ”Bästa klass”.

Eftersom Örebro kommun är en aktiv kommun i Trafikkalendern vi vill pusha lite extra för att skolor ska anta Trafikkalenderns utmaning, därför delar vi ut ett lokalt pris till den klass i Örebro kommun som presterat bäst i utmaningen.

  • År 2021 kammade Klass 3B Lundbyskolan hem det lokala priset i Örebro kommun.
  • År 2022 kammade Klass 1E Ervallaskolan hem det lokala priset i Örebro kommun.
  • År 2023 kammade årskurs 2 på Ervallaskolan hem det lokala priset i Örebro kommun.

Grattis till er alla och bra kämpat!

Läs mer om trafikkalendern här.

Aktiva skoltransporter är ett skolbaserat forskningsprojekt som syftar till att främja barns möjlighet till vardagsrörelse genom att cykla eller gå till och från skolan. På webbplatsen finns pedagogiskt material och länkar till forskningen. Sidan hittar du här.

Örebro kommun har under år 2021/2022 köpt in ett antal serietidningar ”Min cykel & jag” som har delats ut till förskoleklasselever på ett begränsat antal skolor i Örebro kommun som medverkat i Kommunstyrelseförvaltningens rörelsesatsning.

Tidningen har även delats ut till förskoleklasser på de skolor som medverkade i Trafikkalenders Gå- & cykla till skolan utmaning år 2021. Serietidningen ”Min cykel och jag” är framtagen av Svenska Cykelstäder och Egmont i samarbetet för barns hälsa.

Svenska Cykelstäder har startat ett arbete gällande Cykelvänlig skola är ni intresserade av att veta mer kan ni gå in och läsa på deras webbsida.

”Min cykel & jag” är full av cykelglädje och fakta om fördelarna med aktiva transporter.

Serietidningen är ett lustfyllt och kunskapshöjande material för barn som ska börja skolan. Serietidningen har tagits fram som ett led i satsningen på att få föräldrar och barn att i högre grad resa aktivt genom att gå eller cykla till skolan. Svenska Cykelstäder har nyligen lanserat cykelvanligskola.se, som hjälper skolor att skapa bättre förutsättningar för barnen att cykla.

I tidningen får de unga läsarna bland annat stifta bekantskap med lodjuret och seriefiguren ”Robin” och lära sig om vilken utrustning som måste finnas på en cykel, olika trafikregler och varför det är så bra med vardagsmotion genom att cykla till skolan. Tecknade serieberättelser varvas med spel och kluriga pyssel- och faktasidor.

Örebro kommun är stolta att vara en av nio kommuner som var med i den första utdelningen av serietidningen. Om du nyfiken kan du ta del av den digitala serietidningen här.

Kontaktperson Trafik i skolan

Jessica Wenström, Trafikingenjör
jessica.wenstrom@orebro.se

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se