Forskning
Här hittar du artiklar, samarbeten, aktuella forskningsområden och bra länkar om skolrelevant forskning (inom förskola, skola och vuxenutbildning) i Örebro.
Undervisningen i förskolan och skolan ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund.
På denna sida vill vi samla stöd, tips och information kring forskning för att du som pedagog lättare ska kunna undervisa just på vetenskaplig grund. Ett syfte är också att vara en brygga mellan forskningen och verksamheterna och göra forskningen mer konkret och begriplig för dig som pedagog.
Örebro universitet och skolförvaltningarna har olika samarbeten mellan forskning och förskola/skola. Här kan du bland annat läsa om aktuella ULF-projekt och vilken skolrelevant forskning som just nu bedrivs på Örebro universitet.
Medverka i forskningsprojekt?
Jobbar du inom Förskole- och skolverksamheter och söker kontakt med universitetets forskare? På RUC:s hemsida kan du som är intresserad av att medverka i forskningsprojekt anmäla ditt intresse.
Forskning - Alla artiklar
-
24 september 2024
Månadens forskare: Anette Bagger
En testsituation kan skapa stress och oro hos elever och bedömningen kan i vissa fall ifrågasättas utifrån likvärdighet mellan skolor. Månadens forskare, Anette Bagger, har fokuserat extra på de... -
26 april 2024
Hur kan den praktikutvecklande forskningen utvecklas?
Örebro universitet bjöd in forskare, projektledare, deltagare och representanter för huvudmän och universitet till en workshop där frågor där temat var praktikutvecklande skolforskning nu och... -
1 februari 2024
ULF projekt i Glanshammars förskolor: Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande
Glanshammars förskolor deltar just nu i ett ULF projekt tillsammans med forskaren Hanna Thuresson där målet är att identifiera och utforma didaktiska strategier för att granska lärmiljöns... -
15 januari 2024
Månadens forskare: Ann Quennerstedt
Barns mänskliga rättigheter står i fokus i professor Ann Quennerstedts forskning. Förskola och skola jobbar ofta med rättigheter – utan att riktigt veta om det. Månadens forskare menar att det... -
12 januari 2024
Hon vill förbättra matematikundervisningen – med konst och skönhet
Matematikundervisning måste återkopplas till mänskliga värden som skönhet, hopp och fascination. Det menar Nathalie Sinclair, professor i matematikdidaktik vid Simon Fraser University i Vancouver,... -
14 december 2023
Så väcker du barns intresse för matematik – redan i förskoleåldern
Att främja intresset för matematik redan i förskoleåldern är viktigt för barns matematiska utveckling senare i livet, menar Esther Levenson, professor vid Tel Aviv University i Israel och en av... -
15 november 2023
Skapa ett tänkande klassrum – steg för steg
Genom att förändra lärmiljön kan du som lärare skapa ett rum som uppmuntrar dina elever att tänka aktivt. Peter Liljedahl, professor i matematikdidaktik vid Simon Fraser University i Vancouver,... -
5 september 2023
Månadens forskare: Magdalena Andersson
Månadens forskare, Magdalena Andersson, brinner för att föra forskningen närmare klassrummen. Genom bland annat praktiknära forskning och U.NO-Upplevelsebaserad NO, skapar Magdalena röda trådar från... -
26 april 2023
Tydliga samband mellan resultat på nationella prov i årskurs 3 och gymnasiebehörighet
Elever utan godkänt resultat på de nationella proven i matematik och svenska i årskurs 3 riskerar att inte uppnå gymnasiebehörighet. Det visar en ny studie från Handelshögskolan vid Örebro...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.