Forskning
Undervisningen i förskola och skola ska bygga på vetenskaplig grund, enligt skollagen. Den här sidan erbjuder stöd och information för att hjälpa pedagoger att arbeta forskningsbaserat. Syftet är också att göra forskning mer tillgänglig och användbar i det dagliga pedagogiska arbetet.

Enligt skollagen ska undervisningen i både förskola och skola baseras på vetenskaplig grund.
På den här sidan vill vi erbjuda stöd, inspiration och information om forskning, för att underlätta för dig som pedagog att arbeta vetenskapligt i din undervisning. Vi vill också fungera som en länk mellan forskarvärlden och den pedagogiska praktiken, och göra forskningsresultat mer tillgängliga och begripliga i vardagen.
Örebro universitet och skolförvaltningarna har olika samarbeten mellan forskning och förskola/skola. Här kan du bland annat läsa om aktuella ULF- och FoU projekt och vilken skolrelevant forskning som just nu bedrivs på Örebro universitet.
Medverka i forskningsprojekt?
Jobbar du inom Förskole- och skolverksamheter och söker kontakt med universitetets forskare? På RUC:s hemsida kan du som är intresserad av att medverka i forskningsprojekt anmäla ditt intresse.
Forskning - Alla artiklar
-
23 maj 2025
Inkluderande och rättvis teknik kan förändra världen
Varför är det så viktigt att satsa på teknik och naturvetenskap i skolan? Ulrika Sultan, universitetsadjunkt vid Örebro universitet menar att STEM-ämnen (science, technology, engineering,... -
25 april 2025
Nystart för ULF – framgångsfaktorer för lyckade projekt
ULF har gått från ett pilotprojekt till en permanentad satsning. Erfarenheterna från tidigare och pågående projekt är viktiga pusselbitar i arbetet framåt. Rektorns roll, att rätt förutsättningar... -
17 februari 2025
Örebro-ULF bjuder in till digitala lunchseminarier
Samverkansplattformen Örebro-ULF bjuder in regionens biträdande rektorer och rektorer i förskola och skola till digitala lunchseminarier kring praktiknära forskning vid tre tillfällen under våren. -
21 januari 2025
ULF-projekt sätter fokus på ord som går på tvärs
Förstår elever ord som “kännetecken” eller “perspektiv”? Engelbrektsskolan har inom ramen för ett ULF-projekt valt att fokusera på ord som inte är specifika för ett ämne utan förekommer i alla... -
24 september 2024
Månadens forskare: Anette Bagger
En testsituation kan skapa stress och oro hos elever och bedömningen kan i vissa fall ifrågasättas utifrån likvärdighet mellan skolor. Månadens forskare, Anette Bagger, har fokuserat extra på de... -
26 april 2024
Hur kan den praktikutvecklande forskningen utvecklas?
Örebro universitet bjöd in forskare, projektledare, deltagare och representanter för huvudmän och universitet till en workshop där frågor där temat var praktikutvecklande skolforskning nu och... -
1 februari 2024
ULF-projekt i Glanshammars förskolor: Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande
Glanshammars förskolor deltar just nu i ett ULF-projekt tillsammans med forskaren Hanna Thuresson där målet är att identifiera och utforma didaktiska strategier för att granska lärmiljöns...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.