Gå till innehåll

Arkivering av digital information

Generella instruktioner att följa när du ska arkivera digital information.

1. Leverera från digitala verksamhetssystem

Kontakta Stadsarkivet i god tid inför att det börjar bli dags att arkivera information i ert verksamhetssystem. Den informationsägande verksamheten är ansvarig för leveransen och ska följa stegen i Rutin för systemleveranser. Pdf, 93 kB.

Processbeskrivning

Hur en systemleverans går till beror på:

• om det tidigare har gjorts arkivuttag ur systemet
• om det är ett slututtag av ett avslutat system
• vad det är för typ av information
• tekniska förutsättningar
• i vilken omfattning det finns systemdokumentation
• om arkivuttag behöver göras kontinuerligt

Förberedelser

Ta reda på vilket eller vilka system din verksamhet använder och när ni började använda systemet och om informationen i verksamhetssystemet ska bevaras eller gallras (d.v.s. raderas). Manuell gallring av enskilda handlingstyper i system görs ej.

Kontakta Stadsarkivet om det inte har gjorts en bevarande- och gallringsutredning av informationen i ert verksamhetssystem eller IT-stöd. Det är det första steget inför att kunna arkivera information i verksamhetssystem.

Om informationen ska bevaras, observera då att det endast gäller att arkivera informationen och inte hela systemet med funktion och användargränssnitt.

  • Vanligast är att informationen arkiveras när verksamhetssystemet ska tas ur drift. Informationen ska då exporteras till ett godkänt filformat för arkivering.
  • Ur vissa verksamhetssystem måste arkiveringsuttag göras när de fortfarande är i drift. Det kan exempelvis bero på lagkrav eller att mycket av informationen byts ut från år till år. Ett annat skäl kan vara en större organisationsförändring som påverkar informationsinnehållet.

2. Leverera digitala filer och information utanför verksamhetssystem

Om informationen av någon anledning inte registreras i ett verksamhetssystem ska du följa dessa rutiner för att leverera den direkt till Stadsarkivet.

Ordna och sortera

Det är viktigt att handlingarna finns i en tydlig struktur. Någon som aldrig sett filerna eller som inte är insatt i verksamheten ska kunna förstå informationen och kontexten.

Namnge mapparna och filerna på ett sätt som beskriver innehållet i dem. Informationen kan ordnas efter handlingstyp, ämne, process, sammanhang, händelse, kronologisk eller efter alfabetisk ordning.

Vad som passar bäst beror på vilken slags handling det är. Är du osäker, hör av dig till Stadsarkivet!

Komprimera handlingarna innan du skickar dem

Innan handlingarna skickas behöver de komprimeras till en zip-fil.

OBS!

Du ska inte gallra handlingar från din lagringsyta förrän Stadsarkivet har meddelat att leveransen är godkänd.

Redan vid upphandlingen av ett system eller it-stöd måste det ställas krav på arkiveringsfunktioner och filformat, så informationen i systemet kan arkiveras.

USB-stickor är inte arkivbeständigt

Stadsarkivet tar inte emot filer på USB-stickor förutom för att kunna ta emot leveranser av stora filer eller bilder utanför verksamhetssystem som inte kan levereras på annat sätt.

Verksamheten ansvarar för att registera filer inkomna på USB-stickor i verksamhetssystem eller förvara dem på säker lagringsyta. Direkt när ni får handlingar på USB bör filerna överföras till annat medium. Går det inte att använda ett verksamhetssystem kan ni förvara filerna i mappstruktur på en säker lagringsyta, med relevant metadata. Hör filerna på USB:n till en akt ska det journalföras att det finns digitala filer som hör till en viss akt.

Arkivbeständiga format

Databaser och register

De databaser och register som ska bevaras ska gå att exportera till något av följande format:

  • teckenseparerade textfiler (ASCII)
  • textfiler strukturerade med XML (Extensible Markup Language)

Teckenseparerade textfiler (ASCII)

Notera att

fältavskiljare ska vara det s.k. "pipe-tecknet", "|"

  • citattecken ska användas runt fälten ("..."), eftersom det minskar risken för att fältavskiljaren blandas samman med motsvarande tecken i databasen

XML

I de fall XML används så bör XML-filen/filerna struktureras utifrån vilka behov som finns av att hitta information. En individ eller ett objekt kan utgöra en fil, där filen identifieras t.ex. genom personnummer eller fastighetsnummer. Detta sätt är lämpligt om det finns ett enhetligt objekt att samla uppgifterna i databasen kring, eller speciella bearbetningar som efterfrågas.

För mer komplext uppbyggda databaser är XML att rekommendera. Är det frågan om enkla register kan teckenseparerade textfiler istället vara en bra lösning, lämpligen en textfil per tabell.

Teckenkodning

Det exporterade formatet ska använda teckentabell:

  • 8 bitars ASCII, Western Latin-1 (ISO 8859-1)

Kontorsdokument

Dokument som är skapade i kontorsformat (exempelvis .doc, .ppt) kan inte bevaras i sitt ursprungliga format, eftersom formatet är leverantörsberoende. De ska istället konverteras till:

  • PDF/A-1 (ISO 19005-1:2005)
  • PDF/A-2 (ISO 19005-2:2011) (i första hand)

Skannade handlingar

Handlingar ska skannas till något av följande format:

Digitala bilder och skärmdumpar

Digitala bilder ska gå att exportera till något av följande format:

  • JPEG, ISO 10918-1 (för fotografier tagna med digital kamera)
  • TIFF 6.0 UNC (okomprimerade bilder)
  • TIFF 6.0 LZW (komprimerade bilder)

Digitala kartor och ritningar

Digitala kartor och ritningar ska kunna exporteras till något av följande
format:

  • TIFF 6.0 grupp 4 (för svart-vitt)
  • TIFF 6.0 LZW (för färg)
  • PDF/A-1 (ISO 19005-1:2005)
  • PDF/A-2 (ISO 19005-2:2011)

Namnsättning av filer

  • undvik åäöÅÄÖ
  • ersätt mellanslag och punkt med understreck "_"
  • undvik specialtecken (som !:"#%&/( )=)

Arkivmodul, historikfunktion, arbetsarkiv och back-up:er

I vissa programvaror ingår arkivering eller historik som funktion. Man kan tro att den digitala arkiveringen är löst med detta men tyvärr är det inte säkert att sådana "arbetsarkiv" kan användas för att bevara digital information, eftersom informationen kan vara systemberoende och i format som inte är godkända för arkivering.

Inte heller "back-uper" kan fungera som digitala arkiv, eftersom de är beroende av viss programvara för att kunna läsas. För digitalt bevarande krävs att informationen tas ur sin ursprungliga miljö och att arkivfilen lagras i något av de format som föreslås i detta dokument. Det ska gå att utföra på ett enkelt sätt så att vi inte riskerar att bli leverantörsberoende.

Gallringsfunktion

Vissa verksamhetssystem hanterar information där det finns lagstyrda krav på att man måste radera stora delar av informationen efter viss tid (gallra). Detta gäller verksamhet som lyder under socialtjänstlagen.

För att kunna utföra detta måste en gallringsfunktion finnas i systemet, eftersom en manuell gallring är oerhört tidskrävande. Även andra verksamheter kan behöva gallra i sitt verksamhetssystem och därför bör funktioner som att kunna styra, planera och genomföra gallring finnas i verksamhetssystemet.

Ett vanligt förfarande är att man gallrar systemet i sin helhet en viss tid efter att det slutat användas och efter att godkänt arkiveringsuttag levererats till stadsarkivet.

Systemdokumentation

Kommunen ska ha full tillgång till aktuell systemdokumentation. Utan rätt dokumentation blir den digitala informationen snabbt obegriplig.

Typ

Bör- eller skallkrav

Beskrivning

Relationsbeskrivning eller datamodell

Skall

En beskrivning eller modell där relationerna mellan tabellerna finns beskrivna eller uppritade.

Tabellbeskrivning

Skall

Innehållande tabellnamn och tabellbeskrivning (beskrivning av informationsinnehåll i tabellen).

Fältbeskrivning

Skall

Innehållande fältnamn, fältbeskrivning (beskrivning av informationsinnehåll i fältet), datatyp och fältlängd.

Kodförklaring

Skall

Lista över koder och förklarande klartext (om koderna inte finns i klartext i systemet).

Användarhandbok/manual

Bör


Systemöversikt eller systemskiss

Bör

Beskrivning av systemet och dess moduler.

Rutinbeskrivning

Bör

Regelbundna och enstaka bearbetningar. Regler för automatiska beräkningar. Vilken historik finns i systemet och vilka ändringar lagras inte i historiken?

Ändringsbeskrivning

Bör

När har nya funktioner tillkommit och gamla tagits bort? När tillkom nya tabeller och fält? När togs tabeller och fält bort? När tillkom nya grupper av användare? Informationsförluster? Förändringar av koder och andra styrande parametrar.

Vid XML-uttag ska även tillhörande DTD eller XSD (XML-schema) samt XSL-T (stylesheet) levereras. För arkiveringsuttag i XML-format är det lämpligt att fältbeskrivningen ingår i DTD eller XSD.‌

Typ

Bör- eller skallkrav

Beskrivning

DTD (Document Type Definition) eller XSD (XML-schema)

Skall

DTD visar hur XML-filen får struktureras. Presentera gärna DTD:ns struktur grafiskt. Tänk på följande: *Märkorden i en DTD får inte innehålla några koder eller förkortningar, utan ska presenteras i klartext på svenska. *DTD bör ingå internt i varje XML-fil eller bifogas i en separat fil. I sådana fall måste en hänvisning anges i det kokument som DTD:n tillhör. *DTD ska följa grundläggande regler för XML (well formed/välutformad). *DTD kan behöva kompletteras med ytterligare förklaringar till elementen. Som alternativ till DTD kan XSD användas.

XSL-T (stylesheet)

Skall

XML-filer ska följas av ett XSL-T (stylesheet) för presentation. Dens ska visa alla element som ingår i leveransen. Om en fördefinierad informationsbearbetning (t.ex. en patientjournal) inte innehåller samtliga tillåtna uppgifter ska XSL-T:n visa en rubrik och ett tomt fält. Det ska med andra ord synas på skärmen/i rapporten att ett fält är tomt. Komplettera dokumentationen med en förklaring om det är nödvändigt med ytterligare information om varför ett fält är tomt.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro stadsarkiv

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se