Ledarskap i fokus för Thorens elever i årskurs 2
Thoren Business School satsar hårt på ledarskap i sina kurser, speciellt under åk 2, där eleverna har ett så kallat "ledarskapsår". Som ett led i detta har eleverna en dag på Prison Island, där just ledarskap och samarbete står i fokus. Pedagog Örebro var på plats när cellerna intogs.
Thoren business school har delat upp de tre åren på gymnasiet i olika teman. I årskurs 1 är det fokus på kommunikation och i åk 3 fokus på entreprenörskap och UF-företagande. Däremellan kommer ledarskapsåret – läraren Pär Evertson förklarar skolans upplägg med ledarskap så här:
– Vi vill att det ska handla mycket om självledarskap – om att leda sig själv. Att lära känna sig själv och börja jobba med sitt eget ledarskap och ledarstil är viktigt.
För att nå dit möter eleverna en mängd aktiviteter under året. Pär Evertson berättar om några av dessa:
– Eleverna ska göra en aktivitet för en barngrupp där temat detta år är de globala målen. Det handlar om att planera, genomföra och utvärdera ett lektionspass. Här vänder vi oss framförallt mot F-3-skolor. Vi har också satsat mycket på projektet "Alla på snö" som möjliggör för många att testa på olika aktiviteter på snö. Vi hoppas att det blir av även i år.
Viktigt att komma ut och möta olika verksamheter
Just att komma ut och möta olika verksamheter, är viktigt för skolan. Prison Island på Stortorget är exempel på en aktivitet som man gärna satsar på. Under dagen kommer eleverna möta utmaningar som blir betydligt lättare att klara av om gruppen samarbetar och kommunicerar med varandra.
Utmaningar i olika celler, bygga högsta torn av spagetti, tejp och marshmallows samt olika värderingsövningar där grupperna fått olika mycket information på förhand, var det som väntade Thoren-eleverna.
Patrik Haginge är försäljningschef på Prison Island. Han förklarar sitt upplägg så här:
– Det finns mängder av saker i läroplanen och ämnesplanerna, som eleverna kan göra här hos oss. Det finns goda möjligheter till lära-känna-dagar men också ledarskap, kommunikation och samarbete är delar som kan göras här.
Väl fungerande kommunikation viktigt
Eleverna hittar efter hand strategier för att samla så mycket poäng som möjligt. Det är tydligt att samarbete och en väl fungerande kommunikation är framgångsfaktorer och flera grupper lyckas bättre och bättre med uppgifterna ju längre dagen går.
Pär Evertson går mest runt och myser när han ser sina elever vara så aktiva problemlösare i grupperna.
– Det är så kul att vara ute med eleverna. I andra miljöer växer många och fixar saker som de kanske inte gör på skolan, avslutar han.
/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.