Bokblogg: Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass, av Nathalie Lindgren

Denna bok är välkommen i min hylla och jag vill passa på att rekommendera den till alla pedagoger som redan har en förskoleklass och som önskar ta del av tips på upplägg och praktiska moment i sin undervisning med fokus på den obligatoriska kartläggningen. I och med att kartläggningen har blivit obligatoriskt så kan jag tänka mig att det finns en och annan pedagog som säkert funderar kring hur de bäst kan genomföra den och i vilken ordning.

När vi utgår från kartläggningsresultaten samt sitter i stationer som är lärarledda blir vi väl medvetna om var varje elev befinner sig i sitt lärande och utifrån det skapar vi stationer som utmanar dem (s. 27).

Bokens styrka är att den är lättillgänglig och erbjuder en stor mängd av praktiska tips till hur kartläggningen skulle kunna genomföras och då i form av stationsarbete.

På ett arbetspass kan jag antigen introducera ett nytt lärområde, ta reda på var eleverna befinner sig i sitt lärande eller genomföra en kartläggningsaktivitet (s.18).

Författaren är förskollärare med lång erfarenhet och i boken beskriver hon resan som resulterade i denna arbetsform. Så oavsett om man redan har en förskoleklass eller bara är allmänt intresserad av stationsarbete i sin undervisning så erbjuder denna bok en hel del inspiration att ta del av.

En intressant sak att ta upp här är att på min skola har våra två pedagoger i förskoleklass redan tagit till sig bokens innehåll och de finner detta arbetssätt vara väldigt givande.

/Petra Lycke, specialpedagog inom samlad elevhälsa, Mullhyttans skola

Senast uppdaterad:

Publicerad: