Energifrågan är en viktig fråga på många nivåer i samhället. Energi- och transportsektorns förbränning av fossil energi är en stor del av problemet med klimatförändringar i världen. Energi måste användas effektivt och inom några årtionden måste vi vara oberoende av fossila bränslen för vår energiförsörjning. Denna inriktning skapar förutsättningar för ett resurssnålt samhälle och möjligheter till ekonomisk tillväxt genom ny teknik. Det här avsnittet handlar dock främst om energi ur perspektivet teknisk försörjning.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Solenergi är en förnybar energikälla som vi kan omvandla till varmvatten eller elektricitet. Solenergi har stor potential att bli en viktig del av vår energiförsörjning. Region Örebro län har som mål att solelproduktionen kan vara 10 GWh i Örebro län år 2030.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Vindkraft är en ren energikälla med hög kvalitet ur miljösynpunkt. Örebro kommun är beredd att ta ansvar för att vindkraften byggs ut. Den tidigare analysen av lämpliga områden för vindkraft som togs fram i översiktsplanen från 2010 har utgått. En aktuell kartläggning som tydliggör var i kommunen det kan vara lämpligt att etablera vindkraftverk behöver tas fram. I en sådan kartläggning ska det framgå vilken påverkan vindkraftverk har på människor och miljö, till exempel i form av buller, påverkan på landskapet och kulturmiljö samt annan omgivningspåverkan.
I kommunens sydligaste delar finns ett mindre område som är utpekat som riksintresse för vindkraft. Detta område har av Energimyndigheten bedömts som särskilt lämpligt för elproduktion från vindkraft med hänsyn till bland annat medelvinden i området.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Elförsörjning är en mycket viktig del av infrastrukturen i ett modernt samhälle och en förutsättning för att samhället ska fungera. Elnätet består av stam-, region-, högspännings-, och lågspänningsnät, antingen som luftledningar eller markkabel. För att omvandla elen mellan olika spänningar krävs transformatorstationer i varierande storlekar. Runt elektriska anläggningar bildas elektromagnetiska fält som eventuellt kan påverka människors hälsa. Vid detaljplanering av nya bostäder och övriga verksamhet ska hänsyn tas till befintliga elanläggningar för att i möjligaste mån tillämpa försiktighet.
STÄLLNINGSTAGANDEN
I ett kraftvärmeverk produceras både el och fjärrvärme från till exempel biobränsle. Ju större fjärrvärmeunderlaget är desto mer el kan produceras av biobränsle, och därmed ersätta el producerad av fossila bränslen eller kärnkraft. Fjärrkyla (liksom fjärrvärme) produceras i en central, storskalig anläggning som distribuerar kallt vatten till kunder med stort kylbehov. Fjärrkyla ersätter små lokala kylanläggningar som ofta har sämre verkningsgrad, orsakar mer buller och tar större plats i byggnaden.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Örebro kommuns invånare har antingen vatten och avlopp (VA) från allmän (kommunal) anläggning eller från enskilda anläggningar. Örebro kommun är skyldig att ordna VA till de fastigheter som ligger inom det geografiska område som kallas verksamhetsområde för VA. Utanför verksamhetsområdet är det enskilda fastighetsägarnas ansvar att ordna med VA-försörjningen, via egna anläggningar på den egna fastigheten eller gemensamt med grannar och närboende.
Kommunen är skyldig att ordna VA där det med hänsyn till människors hälsa eller miljön behöver ordnas i ett större sammanhang. Örebro kommun har tagit fram en VA-plan med en utbyggnadsplan för kommunalt VA till befintliga bebyggelseområden utanför tätorterna.
Vatten har varit en råvara vi haft i överflöd i Sverige. I takt med att exploateringen ökar och klimatet förändras så förändras även vår tillgång på vatten med god kvalitet. Skyddet av våra vattenresurser är en aktuell fråga i Örebro kommun.
Örebro kommun tillverkar huvuddelen av sitt dricksvatten av råvatten från Svartån. Anläggningen försörjer drygt 120 000 personer i Örebro och Lekebergs kommun och är bedömd som riksintresse. Vattnet renas i våra infiltrationsområden Bista, Jägarbacken och Eker. Det finns ett skyddsområde för infiltrationsområdena, och ett skyddsområde för Svartån är presenterat för Länsstyrelsen. Reglerna för skyddsområdena är till för att minska sannolikheten för negativ påverkan.
För att minska sårbarheten i Örebro kommuns dricksvattenförsörjning utreder flera kommuner tillsammans möjligheterna att hämta vatten från Vättern. Då Svartån även i framtiden kommer att ha en viktig roll, då som reservvattentäkt, undersöker kommunen hur magasineringen av vatten uppströms Svartån kan förstärkas. Målet är att klara en torrperiod lika den vi upplevde hösten/vintern 2016-2017.
En ny högreservoar byggs vid Glomman i Adolfsberg. Med en vattenvolym på cirka 15 000 kubikmeter är högreservoaren en viktig åtgärd för att öka leveranssäkerheten. Huvudvattenledningsnätet behöver också förstärkas för att staden ska kunna växa. Vattenverken i Ervalla, Glanshammar och Närkes Kil kan komma att avvecklas. Vatten kommer i så fall att distribueras från Skråmsta via överföringsledningar. Örebro ska också förse Lekeberg med vatten.
I kommunen finns många enskilda vattentäkter som inte är Teknik- och serviceförvaltningens ansvar. Kommunens miljökontor har tillsynsansvar och bevakar att vattenresursen bevaras för kommande generationer.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer om vattenförsörjning i kommunens Risk- och sårbarhetsanalys.
I kommunen finns åtta avloppsreningsverk i kommunal regi. I verken renas avloppsvatten från hushåll och industrier. Det renade avloppsvattnet släpps ut i en sjö eller ett vattendrag. Det största avloppsreningsverket, Skebäcksverket, behandlar i genomsnitt cirka 45 000 kubikmeter avloppsvatten per dygn från cirka 130 000 personer, inklusive industribelastning.
I kommunen finns uppskattningsvis också 5 500 enskilda avlopp i form av exempelvis infiltrationsanläggningar, markbäddar, minireningsverk för enskilda fastigheter, eller gemensamhetsanläggningar för flera fastigheter. Ingen avloppsanläggning kan rena avloppsvattnet fullständigt och reningsfunktionen hos enskilda avlopp försämras dessutom över tid. Varje ny etablering av en fastighet med enskilt avlopp medför därför en ökad belastning på närliggande vattendrag. Flertalet av de enskilda avloppen och gemensamhetsanläggningarna har vid inventering visat sig fungera otillfredsställande. Målet är att alla enskilda avloppsanläggningar ska uppfylla lagstiftningens krav och inte innebära fara för människors hälsa eller miljön.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Tätorter har stora arealer hårdgjorda ytor som hindrar regn- och smältvatten, det vi kallar dagvatten, att tränga ner i marken. I dag samlas mycket av vattnet upp och leds i ledningssystem till diken, vattendrag och sjöar. Det ger en effektiv dränering men skapar också problem. Den naturliga utjämning och fördröjning som sker när dagvatten får rinna över vegetation och genom våtmarker förloras i den urbana miljön och flödena blir kraftigare. Den naturliga vattenbalansen rubbas också om dagvatten inte får infiltrera och bilda grundvatten. Dessutom skapas punktvisa utsläpp med förorenat dagvatten som innehåller en hel del oönskade ämnen som tungmetaller, petroleumprodukter, fosfor, kväve och bakterier. Föroreningskällorna är främst biltrafiken, men även byggnader, uppvärmning och industri samt en del luftburna föroreningar från avlägsna platser.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Kommunen prioriterar åtgärder för att minska avfallet, öka utsorteringen av farligt avfall och öka återvinningen. Örebro kommuns avfallsanläggning Atleverket tar emot hushålls-, bygg- och industriavfall för sortering, lagring, behandling, kompostering och deponering. Inom utbyggnadsområdet för Atleverket finns utrymme för verksamhetens behov för lång tid framöver. Deponering av avfall kommer successivt att minska.
STÄLLNINGSTAGANDEN
I inledningskapitlet finns ett avsnitt som handlar om digitaliseringen i samhället. Med den fysiska planeringen kan kommunen påverka utbyggnaden av infrastruktur för IT, som bredbandskabel, mobiltelemaster och antenner.
Idag erbjuds abonnenter dataöverföring med hög hastighet, så kallat bredband, via trådlös kommunikation, fiber, koppartråd eller nätet för kabel-tv. Utvecklingen går mot att telefoni, tv och internettjänster kommer via samma överföring. Kraven på överföringskapacitet i näten kommer att öka. Kommunen strävar mot de nationella mål som finns för bredbandsutbyggnad. De framtida behoven av högre kapacitet och tillgänglighet kommer av flera anledningar ställa krav på en omfattande utbyggnad av fiberbaserade bredbandsnät. Fiber är den teknik som har överlägset bäst kapacitet och tillgänglighet. Fiber är även en grundläggande förutsättning för att kunna tillhandahålla god kapacitet och tillgänglighet i framtidens mobila bredbandsnät. Av denna anledning fokuserar kommunen på byggnation av fiberbaserade bredbandsnät till tätorter och landsbygd.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer i Bredbandsstrategi för Örebro kommun.
Mobiltelemaster och antenner behövs för att säkerställa ett alltmer digitaliserat samhälle. Lokalisering av master påverkar både stads- och landskapsbilden, kan ge upphov till störningar och behöver vanligtvis samnyttjas. Byggnadsnämnden har riktlinjer för lokalisering och bygglov för mobiltelemaster och antenner som ger mer information. Ett utdrag ur riktlinjerna följer nedan.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer i Riktlinjer för lokalisering av och bygglov för mobilmaster och antenner i Örebro kommun.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter