I ett regionalt perspektiv utmärker sig Örebro kommun i efterfrågan på bostäder, verksamhetsmark och företagsetableringar samt en mängd funktioner i form av kultur, idrott, service, handel med mera, som har regional betydelse. I staden eftersträvas därför en effektiv markanvändning bland annat genom förtätning och genom att beskriva de mark- och expansionsbehov som de regionalt viktiga funktionerna har. Det innebär att prioritera byggande av tätare bostadsbebyggelse i stora delar av staden samt yteffektiva verksamheter som ger relativt många arbetstillfällen. En konsekvens av detta är att övriga kommuner i regionen, liksom övriga tätorter i kommunen, kan öka sin konkurrenskraft genom att de har ett stort utbud av attraktiva villatomter och ett generöst utbud av verksamhetsmark. Många kommuner har redan idag starka och kunskapsintensiva företag. Näringslivsbasen kan nu vidgas med en mer varierad efterfrågan på arbetskraft som följd. Sammantaget gynnar detta grannkommunernas befolkningsutveckling och ekonomi samt bidrar till ett jämnare regionalt tillväxtmönster.
Örebro kommun har alltid varit regionens största kommun samt residensstad. Funktionen som regionalt nav ska skyddas och förstärkas genom att öka tillgängligheten så att arbetsmarknaden vidgas och företagens rekryteringsbas ökar, utbildningsinstitutionerna och forskningsmiljöerna stärks, liksom servicen, kulturen, idrotten och handeln. Örebro är och ska förbli ett regionalt nav för arbetsmarknad, högre utbildning, forskning, sjukvård, kvalificerad service, kultur, idrott och handel.
Det finns en mängd funktioner i form av kultur, idrott, service, handel med mera som har en regional betydelse i kraft av att de i vår region bara kan erbjudas just i Örebro. Några av dessa har ett mycket tydligt behov av mark, ofta med framtida expansionsbehov. Ur ett resurshushållningsperspektiv är det extra viktigt att peka ut dessa och att tydligt beskriva varför de ska ges en hög prioritet jämfört med annan möjlig markanvändning. Här följer en beskrivning av de objekt som behöver belysas närmare.
Ett storregionalt samarbete pågår för att möjliggöra en sträckning för ny snabb järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm, med stopp i bland annat Örebro. Huvudstäderna skulle kunna nås från Örebro på drygt en timma. Det innebär att Örebro hamnar mitt i en arbetsmarknad som sträcker sig mellan Oslo och Stockholm och att järnvägen sannolikt pekas ut som ett riksintresse. De positiva konsekvenserna för bostadsmarknaden, forskningsmiljöerna samt kommunen och regionen som etableringsort för företag, är av strukturförändrande karaktär. Projektet är ekonomiskt omfattande och fordrar ett sammanhållet geografiskt stråk, där varje berörd kommun behöver ta sitt ansvar för att inte bryta kedjan.
STÄLLNINGSTAGANDE
Se även avsnitt Järnväg i kapitel Trafik.
Sjukhuset i Örebro är ett av landets sju universitetssjukhus och arbetsplats för cirka 3 500 personer, vilket gör det till en av länets största arbetsplatser. Här finns avancerad och högspecialiserad sjukvård, forskning och läkarutbildning. Sjukhusets expansionsmöjligheter säkerställs främst inom ramen för arbetet med CV-områdets omdaning.
STÄLLNINGSTAGANDE
Se även avsnitt Universitetssjukhuset i kapitel Utbildning och sjukvård.
Örebro universitet har år 2016 cirka 1 300 anställda och cirka 17 000 studenter fördelade på 80 olika utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå, samt fristående kurser. Forskningen bedrivs i 36 ämnen, vilken sysselsätter cirka 400 doktorander och har hög internationell ranking. Universitetet har såväl lokala, nationella som internationella samarbeten. Verksamheterna är geografiskt spridda från Campus Örebro till Campus Universitetssjukhuset, Grythyttan samt Karlskoga. Örebro universitet är viktig för hela regionens utveckling.
STÄLLNINGSTAGANDE
Se även avsnittet om Örebro universitetet i kapitel Utbildning och sjukvård.
Örebro kommun arbetar med att möjliggöra framtida dragning av en vattenledning från Vättern. En sådan lösning skulle kunna göra Örebro kommuns nuvarande vattenproduktionsanläggning till reservfunktion.
STÄLLNINGSTAGAnde
Läs mer om vattenförsörjning i kapitlet Teknisk försörjning.
Örebro resecentrum är huvudstation och hållplats för regional och nationell persontågtrafik och passeras av cirka 20 000 godståg per år. Den är även knutpunkt för stadsbussar, länsbussar, charterbussar, riksbusslinjer, flygbussar samt taxitransporter. Resecentrum ingår i den fördjupade översiktsplan som antogs 2014, där några av målen är att Resecentrum ska utvecklas för att dels nå regionens mål om att 40 procent av pendlingen ska ske med kollektivtrafik år 2030, dels nå kommunens mål att 60 procent av resorna görs med gång-, cykel- och kollektivtrafik år 2020.
STÄLLNINGSTAGANDEn
Örebro Södra är kommunens andra järnvägsstation som ingår i en etablerad struktur för kommunikationer och verksamheter och utgör en viktig nod för in- och utpendling som ska bevaras och utvecklas.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Örebro Airport är en av Sveriges största frakt- och charterflygplatser. Beroende på den långa restiden från Örebro till Arlanda, kommer flygplatsen att behövas som komplement inom en överskådlig tid.
STÄLLNINGSTAGANDE
Läs mer om flygplatsen i kapitel Trafik, avsnitt Flyg.
Regionen arbetar för förbättrade pendeltågsförbindelser och kommunen har som mål att etablera en pendeltågstation i Hovsta. Tågstoppet kan öka andelen kollektivtrafikresenärer i kommunen, minska den transportrelaterade klimatpåverkan, bidra till en stark inomkommunal flerkärnighet och begränsa den framtida ökningen av vägbaserad in- och utfartsträngsel i anslutning till staden. Förutom vinster för persontrafiken innebär färre personbilar på riksväg 50/68 att näringslivets transporter kan ske med större framkomlighet.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Vid Svampenterminalen sker bland annat containeromlastning som ett komplement till den nationellt viktiga Hallsbergsterminalen. Kommunen behöver en ny plats för järnvägsanknutna verksamheter som kan ersätta Svampenterminalen.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer om järnvägsfrågor i kapitel Trafik, avsnitt Järnväg.
Kommunen ska undersöka möjligheten till framtida sjötransporter via inre vattenväg på Hjälmare kanal/Hjälmaren. Sjötransporter av till exempel byggmaterial skulle kunna stödja en utbyggnad av mycket centralt belägna fastigheter i staden som till exempel CV-området, med minskad miljöstörning och klimatpåverkan från lastbilstrafik som följd. Behovet av angöringspunkt för godset nära stadskärnan och bedömning av vilka markanspråk det för med sig är inte klarlagda i detta tidiga skede, utan behöver utredas.
Läs mer om sjöfart i kapitel Trafik, avsnitt Sjöfart.
Det finns många frågor i översiktsplanen som har regional betydelse. Det finns också ett antal frågor som direkt berör mark- och vattenanvändningen i kommuner som gränsar till Örebro där det behövs ett fortsatt samarbete.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter