Ge anstånd på extern kundfaktura

Den här guiden visar hur du lägger anstånd (uppskov/betalningsfrist/respit) på en faktura. Det innebär att kunden får längre tid på sig att betala fakturan.

Anstånd kan normalt beviljas med upp till 30 dagar. Innan anstånd beviljas är det bra att göra en bedömning av kundens betalningsförmåga (historiskt sett).

När du sökt fram kundens fakturor kan du se om flera fakturor haft kravnivå 1 eller 2, vilket betyder att de inte betalats i tid utan att påminnelse och krav skickats ut.

1. Gå till Reskontra, Kundreskontra, Sök faktura.

2. Sök fram kundens fakturor. Du kan söka på kundnummer, kundens namn etc. I listan som visas kan du i kolumnen Kravnivå (långt till höger) se 1 för påminnelse och 2 för inkassokrav.

Dubbelklicka på fakturan som anstånd ska ges för. Gå till Åtgärder och välj Ge anstånd.

3. Ange Anståndsdatum (det nya datum du och kunden kommit överens om). Klicka på OK.

Observera! Beräkning av dröjsmålsränta fortsätter att ske från det ursprungliga förfallodatumet med 8% + gällande referensränta.

4. Ange orsak till att anstånd ges under Skapa meddelande. Fler meddelanden kan fyllas på och man kan ändra ett skrivet meddelande via Pennan, eller ta bort meddelande genom att klicka på Papperskorgen. Klicka på Spara när du är klar.

Senast uppdaterad:

Publicerad: