Skicka vidare! Mokhtar Bennis
I intervjuserien Skicka vidare! är det den här gången Mokhtar Bennis, verksamhetschef för gymnasieskola och vuxenutbildning, som svarar på tre frågor från Mia Aversjö.
Hej Mokhtar! Berätta lite om dig själv!
Hej! Jag heter Mokhtar Bennis och arbetar som verksamhetschef för gymnasiet och vuxenutbildningen i Örebro kommun.
Mitt uppdrag är mångfacetterat och spänner över flera viktiga samhällsområden – skola, arbetsliv och integration. Vi försöker fokusera på att skapa förutsättningar för livslångt lärande och att bygga broar mellan utbildning och arbetsmarknad. Med ett helhetsperspektiv arbetar vi för att utveckla verksamheter som möter både individens behov och samhällets framtida kompetensförsörjning. Det är ett arbete som ständigt pågår, men jag upplever att respektive verksamhet har tagit viktiga steg framåt och kommit en god bit på väg.

Mokhtar Bennis
Vidarebefordrad fråga, från Christina Waigel och Jens Murstam: "Vi ser ett behov av fler alternativa vägar för [elever med särskilda behov och anpassat stöd] på gymnasiet. I dagsläget finns det exempelvis bara en anpassad samhällsvetenskaplig utbildning för elever med autism. Hur tänker du kring det?"
Som nämns i frågan finns det i dag en samhällsvetenskaplig utbildning för elever med autism. För närvarande finns det dock inga planer på att starta fler utbildningar specifikt för den elevgruppen.
Jag menar att det inte enbart handlar om att erbjuda fler program, utan om att skolorna måste anpassa undervisningen efter de antagna elevernas individuella förutsättningar. Det handlar också om att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt. Skolorna har ett ansvar att se till att både innehåll och undervisningsmiljö är anpassade efter elevernas behov – något jag anser att kommunens gymnasieskolor har kommit långt med.
Vilken blir den största förändringen för gymnasieeleverna när gymnasiereformen 2025 införs?
Den största förändringen blir förhoppningsvis att eleverna får mer tid att fördjupa sig i ett ämne innan slutbetyget sätts. Förhoppningsvis kan detta minska elevernas stress och att det kommer ge dem en mera rättvis bedömning av deras kunskaper.
Vad har du för förväntningar på reformen?
Jag hoppas att införandet av ämnesbetyg ska bidra till ett mer långsiktigt och djupgående lärande samt minska betygsstressen. Syftet med reformen är att eleverna ska få mer tid att utveckla sina kunskaper inom respektive ämne, vilket jag hoppas leder till en mer hållbar studiemiljö. Det är viktigt att ge eleverna en rättvis chans att visa vad de kan över tid – inte bara i enstaka kurser.
Vidare hoppas jag naturligtvis att reformen ska stärka undervisningens kvalitet. Genom en tydligare ämnesstruktur och progression inom ämnena skapas förhoppningsvis bättre förutsättningar för lärarna att planera undervisningen utifrån ett helhetsperspektiv, snarare än att "undervisa för kursavslut".
Dessutom förväntar jag mig att reformen ska leda till ökad likvärdighet mellan skolor. Ett tydligare nationellt system med ämnesbetyg hoppas jag kommer att bidra till mer enhetliga bedömningar och därmed ökad rättssäkerhet för eleverna.
Jag skulle vilja skicka frågor vidare till frågor till Marika Örtqvist, enhetschef på Familjecentralerna:
1. Utifrån dina/era erfarenheter – vad tycker du att skolor generellt behöver göra annorlunda eller bättre för att förebygga problematisk frånvaro hos elever?
2. Vilka tecken eller signaler tycker du att skolpersonal bör vara särskilt uppmärksam på i ett tidigt skede för att kunna fånga upp elever i riskzonen för problematisk frånvaro?
3. På vilket sätt arbetar familjecentraler idag gällande tidiga insatser ur ett förebyggande och främjande perspektiv?
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.