Ett hållbart elevhälsoarbete måste ske tillsammans

Ett hållbart elevhälsoarbete där alla skolans professioner samarbetar är en central utvecklingsfråga för Örebro kommuns gymnasieskolor och vuxenutbildning. För att få ytterligare skjuts i arbetet bjöds representanter från skolorna in till en förmiddag med forskaren Pia Skott, där tillsammans-perspektivet gick som en röd tråd.

Sofie Norelius, strateg, GAF, Tina Ottosson, verksamhetschef, GAF, Pia Skott, föreläsare och Simon Ekdahl, strateg, GAF.

Pedagoger som vill att elevhälsoteamet ska vifta med sin magiska trollstav och fixa alla problem. Ett EHT som vill att pedagoger ska vifta med sina magiska trollstava och fixa alla problem.

Fungerar det så på din skola så finns en låg grad av samordning, samarbete och holistisk syn över vad elevhälsoarbete egentligen är. Elevhälsoarbete är allas ansvar och det krävs mycket samordning för att nå dit. Det menar Pia Skott, docent i pedagogik vid Stockholms universitet.

En skola fylld med lagspelare

Pia lyfter i sin föreläsning vikten av att jobba som ett lag, jobba tillsammans och inte lämna över, att lita på varandra. Då behöver vi bygga in elevhälsan i verksamhetens kultur och struktur och tänka mer holistiskt. Skolor behöver göra en professionell identitetsförflyttning, från ett individuellt fokus till att arbeta tillsammans.

Att gå från skolor med lärare till skolor med multiprofessionalitet där skolan är fylld med lagspelare.

– Det här är det svåra. Men vi behöver skapa en struktur där skolans professioner arbetar tillsammans, säger Pia Skott.

– Just detta är ett identifierat utvecklingsområde från rektorer och verksamhet. De ser en utmaning att hitta en "vi-känsla" och att elevhälsa och pedagoger har rätt förväntningar på varandra, säger Simon Ekdahl, strateg på Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen (GAF) och arrangör av dagen.

Hållbar bedömning kräver samarbete

Ett viktigt område där också samarbete mellan skolans professioner behövs, är bedömning. Pia Skott lyfter vikten av att skolorna skapar en bedömningskultur där goda resultat uppnås utan att hälsa och lusten till lärande påverkas negativt. Stress och betygshets kan undvikas om skolorna utvecklar en mer hållbar bedömning.

Hur når man då dit?

Pia Skott har varit med och skrivit antologin Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Hur lyckas vissa lärare med att både skapa en kunskapsutveckling och få eleverna att må bra? Antologin lyfter fram följande framgångsfaktorer:

  • Tydlighet och struktur – att eleven vet vad som krävs och vad som kommer testas.
  • Återkoppling – att kontinuerlig feedback sker.
  • Möjlighet till att få utvecklas genom att göra om – att få veta vad som krävs och att eleven har hela kursen på sig att lyckas.
  • Intresseväckande undervisning – ha variation, engagemang, kreativitet och delaktighet.
  • Relation – skapa ett klimat som är avslappnat och visa humor.

För att lyckas med det här arbetet måste skolans professioner arbeta tillsammans. Att flera perspektiv tas för att ge eleverna ska kunna lyckas bättre i skolan och må bättre.

– Kan vi få stöd och hjälp av varandras profession kan vi lyckas bättre, menar Pia Skott.

Fortsatt arbete på skolorna

Pias föreläsning tillsammans med diskussioner ligger nu till grund för ett fortsatt arbete på Örebros gymnasieskolor, där målet är att elevhälsoarbete utförs tillsammans av skolans olika professioner.

– Nu fortsätter arbetet på våra gymnasieskolor och vi kommer från förvaltningens sida att stödja skolorna i detta arbete. Pia kommer skicka med frågor att fortsätta jobba med ute på skolorna. Vi kommer också ha dessa frågor som centrala i kommande ledarforum för rektorer och i nätverk för samlad elevhälsa, säger Sofie Norelius, strateg på GAF som också varit med och arrangerat dagen.

/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro.

Några röster från deltagarna

Marcus Boljang

Marcus Boljang

Marcus Boljang, avdelningschef, Förskole- och grundskoleförvaltningen

– Jag tar med mycket till vårt arbete där vi ska hitta en gemensam syn på barn och elevhälsa. Vi ska skapa en gemensam grund och ett förhållningssätt där vi jobbar tillsammans. Just "tillsammans-effekten", som Pia pratade om, tar jag med mig som väldigt viktig framåt.

Birgitta Olsson, skolsköterska, Riksgymnasiet vid Virginska gymnasiet

– Väldigt intressant dag. Vi kommer jobba vidare med dessa frågor på skolan. Vi har ett bra samarbete hos oss och känslan är att alla äger frågan. Vi kan jobba vidare med hur samarbetet mellan EHT och pedagoger ser ut och utveckla det ännu mer. Det är också viktigt att beslutsfattarna högre upp tar med detta i beaktning, så vi får rätt förutsättningar.

Maria Hjertqvist

Maria Hjertqvist

Maria Hjertqvist, rektor, Riksgymnasiet vid Tullängsgymnasiet

– Jättebra dag. Dessa frågor är högaktuella för oss och känslan efter dagen är att vi är på rätt väg. Vi gör just nu ett omtag på elevhälsoarbetet där vi går igenom alla gemensamma dokument och hittar en väg framåt det främjande och förebyggande arbetet sätts i fokus.

Anna Brogevik, skolsköterska, Virginska gymnasiet

– Jag tycker att vi har en väl fungerande elevhälsa på Virginska, och efter det här känner jag mig extra peppad inför det fortsatta arbetet.

Miranda Swindley och Ida Alm

Miranda Swindley och Ida Alm

Miranda Swindley, psykologassistent, och Ida Alm, psykolog, Psykologenheten

– Jättebra att få en påminnelse om vikten av att samarbeta kring det här, säger Miranda.

– Vi jobbar på grundskolan och det skulle vara bra om våra team också hade varit här. Det hade varit en stor vinning, att på något sätt knyta an detta mer i det praktiska, till våra team, säger Ida.

Ann-Louise Gelin, skolsköterska, Frida Ekholm, kurator, Sofia Klingberg, specialpedagog, och Zandra Alkman, speciallärare, Riksgymnasiet vid Rudbecksgymnasiet

– Jag tycker att vi fick en bekräftelse på att vi är på rätt väg med vårt utvecklingsarbete. Jag känner mig stolt över den resa som vi har börjat med vår elevhälsa, säger Ann-Louise Gelin.

Ann-Louise Gelin, Zandra Alkman, Frida Ekholm och Sofia Klingberg

Ann-Louise Gelin, Zandra Alkman, Frida Ekholm och Sofia Klingberg

– Vi skulle vilja ha Pia till att komma och prata med hela vår grupp, så att alla får höra samma sak, säger Frida Ekholm.

– Vi kommer att ju att arbeta mycket med GY25 här framöver, och jag tycker att det blir ett utmärkt nästa steg eftersom det fokuserar mer på undervisning än bedömning. Det finns en tydlig koppling till detta, säger Sofia Klingberg.

Senast uppdaterad:

Publicerad: