Gå till innehåll

Kemins dag med periodiska systemet i fokus

Alla har vi sett det periodiska systemet någon gång. Nu firar det 150 år och är det centrala temat när Kemins dag firas runt om i landet. Vi åkte till Sveaskolan för att se när årets experiment genomfördes.

När NO-läraren Emma Björkwall ställer sig framför klassen iförd skyddsglasögon och med en massa material framför sig, förstår eleverna att det är något på gång. Eleverna är mycket förväntansfulla och tittar med stora ögon mot sin lärare när hon inleder experimenten. Tre metallsalter – kalciumklorid, natriumklorid och litiumklorid, ska jämföras genom att sättas eld på och eleverna får sedan jämföra de olika lågorna. Det visar sig vara stor skillnad i hur stark lågan är och vilken färg den har. Slutsatsen blir att salterna är väldigt olika.

Göra det abstrakta mer förståeligt

– Målet med min undervisning är att göra det abstrakta mer förståeligt för eleverna. Genom dessa experiment kommer de förstå mer hur det funkar. De är väldigt nyfikna i grunden men det är viktigt att göra dem nyfikna också, säger Emma Björkwall.

Nästa experiment handlar om plast. Varmt vatten hälls på för att göra plastbiten formbar. Uppgiften blir att göra en egen uppfinning av plastbiten och fantasin vet inga gränser hos eleverna. Alltifrån glasögon, till armband, till hinder för hamstrar och koldioxidrenare(!) arbetas fram och visas upp.

– Eleverna blir så aktiva. Jag brinner verkligen för experiment, ler Emma.

FN har deklarerat att år 2019 är det 150-års jubileum av periodiska systemet. Detta på grund av att det är 150 år sedan ryssen Mendelejev föreslog den första varianten av det geniala systemet. Givetvis står därför det periodiska systemet i fokus när 2019 års upplaga av kemins dag ska genomföras. Det är IKEM (innovations- och kemiindustrierna) som står bakom initatitvet där man räknar med att cirka 110 000 barn kommer vara med och utföra årets experiment.

Experimenten i årets Kemins dag, handlar både om dåtidens analysmetoder och om framtidens kemi och hur den kan bidra med hållbara lösningar.

Vi lämnar eleverna, som fortfarande är fullt upptagna med det egna skapandet. Experimenten har verkligen bidragit till aktivitet och gjort det abstrakta mer förståeligt för elveverna. Vi får tacka Mendelejev för hans tålmodighet i labbet och hans skapande av det periodiska systemet!

/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se