Skicka vidare! Elin Käll
I intervjuserien Skicka vidare! är det den här gången Elin Käll, lärare på Svealundsskolan, som svarar på tre frågor från Mikael Jansson.
Hej Elin! Berätta lite om dig själv!
Jag heter Elin Käll och jobbar som mellanstadielärare på Svealundsskolan. Jag började på Eklundaskolan något år innan den slogs ihop med Sveaskolan och vi tillsammans blev Svealundsskolan. I år jobbar jag med åk 5 och undervisar i svenska, sva och engelska.
Tidigare i Örebro kommun har jag jobbat som lärare på sfi och biträdande rektor på Vivallaskolan.
Mitt hjärta slår lite extra för de elever som inte lyckas i skolan på grund av språkliga barriärer och jag tänker mycket på hur jag kan hjälpa dem att göra skolan meningsfull.
Hur bygger du upp undervisningen så att den att engagerar eleverna?
Jag tycker att det kan vara lite svårt att få alla elever engagerade, och jag ägnar ganska mycket tid åt att tänka på den här frågan. Många av de elever som har svårt med sitt engagemang har också svårt med till exempel koncentration, språk eller har hög frånvaro. Jag tänker att undervisningen då tappar sitt sammanhang och blir på så sätt irrelevant och såklart inte alls engagerande. Så, för mig handlar det mycket om att försöka se till att alla hänger med på vad vi gör och varför.
För att lyckas med det använder jag några olika strategier till exempel bildstöd och begreppsträning på olika sätt. Jag försöker även att lyssna på elevernas reflektioner för att kunna haka upp min undervisning på deras tankar och hur de förstår innehållet i det jag undervisar om. Därför är mitt klassrum inte alltid så tyst, jag vill gärna höra lite om vad de säger till varandra, och när eleverna vänjer sig vid detta vågar de ofta säga sina kommentarer så att jag hör. Det är viktigt att jag har en bekräftande ingång när jag fångar upp deras trevande tankar. Även om tanken som framfördes blev lite knasig är den värd att tas på allvar. Om en tänker fel är det troligt att det är fler som tänker så. Jag tycker mig märka att detta är framgångsfaktorer för att skapa engagemang och mening i undervisningen.
Hur jobbar du med delaktighet i klassrumnmet?
Delaktighet, så viktigt men oj så svårt! Förutom klassråd och elevråd där jag får kämpa ganska hårt för att få eleverna att förstå vad och hur de kan påverka, så försöker jag som sagt att lyssna på elevernas reflektioner, och då kommer det ofta små önskemål inbakat i dessa. Om jag har möjlighet försöker jag då uppfylla önskemålen, det kan ta tid så när det väl händer är det viktigt att påminna dem om att det är idéer som kommer från dem.
Ett särskilt tydligt projekt blev i våras när vi läste om Sveriges geografi och samtidigt såg ett avsnitt av Lilla aktuellt där en klass på Öland hade skickat små pappersgubbar till andra platser i världen som har världsarv. Det kom ett tydligt önskemål att vi också skulle göra det. Vi fick fila lite på uppgiften och landade i att varje elev i klassen fick försöka ta kontakt med en annan åk 4 i varsitt landskap för att skicka en pappersfigur till dem. Den andra klassens uppgift var att fota pappersfiguren vid en känd plats nära deras skola, och skicka bilden tillbaka till oss. Den uppgiften engagerade verkligen! Det blev en hel massa lärdomar som jag inte alls hade tänkt på, men det var ju bara bra. Även om det också var väldigt svårt var det lärorikt. Nu har vi en fin Sverigekarta med bilder från många olika landskap.
Vad är det första du gör när du kommer in till eleverna i klassrummet?
Jag brukar försöka komma före eleverna in i klassrummet, det går alltid åt lite tid till att få igång datorn, smartboarden och förbereda så att det material vi ska använda finns tillgängligt. När jag fått igång smartboarden brukar jag visa en bild med lektionens mål, vad de behöver under lektionen och vad vi ska göra. På så sätt försöker jag lära dem att de förbereder sig inför lektionen likväl som jag förbereder mig. Ganska ofta delar jag också en liten startuppgift för eleverna på deras platser så att de är sysselsatta medan alla samlas.
Bäst är förstås om jag är helt klar så att jag har möjlighet att småprata lite med eleverna allt eftersom de trillar in. Jag försöker säga hej och bekräfta att jag ser varje elev så tidigt som möjligt. Jag vill gärna att det första vi säger till varandra är något positivt och vänligt, önskan är att vi ska bära med oss den goa känslan hela dagen.
Jag skulle vilja skicka frågor vidare till Anna Hammarbäck, SO-lärare på högstadiet på Pops Academy Karl Johan:
- Vad bidrar sång- och musikprofilen med för elevernas upplevelse av att gå i skolan vad gäller trygghet och inlärning?
- På vilket sätt påverkar sång- och musikprofilen ditt arbete, du som inte är musiklärare?
- Vad är det allra bästa med att vara lärare tycker du?
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.