Skicka vidare! Christina Waigel och Jens Murstam
I intervjuserien Skicka vidare! är det den här gången Christina Waigel och Jens Murstam, speciallärare respektive lärare på Almby skola, som tillsammans svarar på tre frågor från Mia Axinge.
Hej Christina och Jens! Berätta lite om er själva!
Christina Waigel:
Har arbetat i skolans värld sedan 2000. Utbildad NO-lärare 4–9 och arbetade som det de första 16 åren. Utbildade sig sedan till speciallärare med inriktning AGR och NPF. Arbetar idag som speciallärare på Almby skola 7–9 men har även ansvar för vårt team för särskilt stöd och AGR. Sitter även i elevhälsan och ledningsgruppen.
Jens Murstam:
Har arbetat i skolan sedan 2000. Utbildad Ma och SO-lärare 4–9. Har jobbat med särskilt stöd i perioder och i nuvarande verksamhet sedan 2022.

Jens Murstam och Christina Waigel
Hur skulle ni beskriva er stödverksamhet på skolan?
Vi jobbar på Almby skola med en mindre elevgrupp inom ramen för särskilt stöd. Vi är tre personal som undervisar samt en speciallärare. I dagsläget är det cirka 25 elever som är knutna till gruppen på ett eller annat sätt.
Vissa elever lämnar sin ordinarie klass och kommer till oss för att få stöd vid några få tillfällen i veckan, vissa har sin undervisning i teoretiska ämnen hos oss och praktiska ämnen med klass och vissa har hela sin skoldag hos oss och har då ett anpassat schema. Varje elev har en egen plats med sitt material, ett eget schema och har alltid ett åtgärdsprogram.
Flertalet av våra elever har svårigheter att ta sig till skolan och många har en diagnos inom NPF. Det primära syftet med gruppen är ökad måluppfyllelse och behörighet till gymnasiet. Vi jobbar mycket med bemötande av den enskilde eleven och göra anpassningar efter de behov som finns, samtidigt som har vi en tät dialog med vårdnadshavare och vid behov externa aktörer.
Vad är de största utmaningarna ni ser nu och framåt i relation till elevers behov av extra stöd?
De största utmaningarna vi kan se är att vi får allt fler elever med NPF-diagnos samt att vi ser en ökning av elever som har stor frånvaro från skolan. Vi har elever som har svårt att överhuvudtaget lämna hemmet och elever som inte klarar det sociala samspelet med andra elever och kunna vistas i samma rum som andra. Det är då en utmaning att nå dessa elever även inom ramen för vår verksamhet. Vi ser här ett behov av en arena där vi kan samverka med andra professioner utanför skolan för att kunna nå eleven. Vi upplever också att det är svårt att hitta rätt ingång/utbildning på gymnasiet för flera av dessa elever.
Vad för positiva upplevelser tar ni med er hem efter en vecka på jobbet?
Elever som lyckas i skolämnena samt växer som människor och går framåt. Att hitta in till en elev och få den att utvecklas, både ämnesmässigt och socialt. Även om det inte alltid leder till måluppfyllelse under tiden i grundskolan.
Vi skulle vilja skicka frågor vidare till frågor till Mia Aversjö, verksamhetschef, Örebro kommun
- Hur resonerar du kring den ökning vi ser av elever med NPF-diagnoser och svårigheter att överhuvudtaget ta sig till skolan trots anpassningar?
- Vi ser ett behov av en arena för att möta andra aktörer/professioner. Hur kan kommunen bidra till att möjliggöra detta?
- Vi ser ett behov av fler alternativa vägar för ”våra elever” på gymnasiet. I dagsläget finns det exempelvis bara en anpassad samhällsvetenskaplig utbildning för elever med autism. Hur tänker du kring det?
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.