Skapande skola: En vecka i dansens tecken på Adolfsbergsskolan
Under en veckas tid präglades Adolfsbergsskolan av dans och rörelse när den välkända dansprofilen Anita Basha besökte skolan inom ramen för Skapande Skola. Genom inspirerande danslektioner fick eleverna möjlighet att utforska dansens uttrycksformer – med särskilt fokus på en gemensam TikTok-koreografi som nu blir skolans egen.

Anita Basha är kulturpedagog vid Örebro Kulturskola och även med och driver föreningen KFUM Örebro Dans Massive Community. Med uppdrag både lokalt och nationellt arbetar hon brett inom dansens område och möter årligen närmare 10 000 barn, ungdomar och unga vuxna i olika sammanhang.
Inom ramen för Skapande skola har hon under en vecka hållit danslektioner för samtliga klasser i årskurs F–6 på Adolfsbergsskolan. Fokus har legat på rörelseglädje och veckan avslutades med en gemensam dansfest där både elever och lärare deltog. De hundratals eleverna framförde en koreografi till den populära låten "Bara bada bastu".
Dans med hög status
Anita Basha berättar att eleverna verkligen har varit med på noterna:
– Det har gått jättebra och bara varit glada miner hela veckan. Eleverna har verkligen varit med och kört under hela lektionen och visat upp en bra attityd.
Anita förklarar det hela med att hiphop och streetdance idag har hög status bland barn och ungdomar:
– Jag håller på med en kultur som just nu är världens största och barn känner igen den. När jag spelar olika låtar så kan de sjunga med, säger hon.
Inkludering – ett viktigt tema
Denna popularitet gör dansen till en utmärkt form för att främja viktiga områden som inkludering och mångfald bland eleverna, vilket är något man har tagit fasta på i projektet.
– Vi har pratat om hur viktigt det är med acceptans och att alla kan dansa oavsett hur man ser ut eller rör sig. Det är också viktigt att vara en god kamrat, att stötta och bekräfta varandra. I dansen, särskilt i ringar eller 'cyphers' som det kallas i subkulturen, måste alla bekräfta varandra. Det skapar en låg tröskel för att alla ska kunna delta och känna sig välkomna, säger Anita Basha.
Hon fortsätter:
– Vi har också pratat om hur viktigt det är att barnen känner sig bekväma och trygga när de dansar. Det är viktigt att de inte känner sig bedömda eller kritiserade, utan att de kan uttrycka sig fritt och ha roligt. Vi har arbetat mycket med att skapa en positiv och stödjande miljö där alla kan delta och känna sig inkluderade.

Anita Basha, kulturpedagog
Lustfyllt och hälsosamt
Under veckan har barnen arbetat med att lära sig grundläggande danssteg och rytmik, samtidigt som de utvecklat sin kroppskontroll och koordination. De har också fått lära sig om olika dansstilar och hur dans kan användas som ett sätt att uttrycka sig och ha roligt. Även fysisk aktivitet har stått i fokus, med samtal om hur dans kan vara ett lustfyllt och hälsosamt sätt att röra på sig.
Att eleverna nu har en egen skoldans att visa upp blev en fin final på veckan. Rörelseglädjen var tydlig – både hos elever och lärare – under dansfesten.
Även Anita Basha är nöjd med resultatet.
– Det har varit fantastiskt att se elevernas framsteg och hur mycket de har lärt sig på kort tid, avslutar hon.
/Jonas Gunnarsson, Mikael Kindgren, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.