Kycklingar, kretslopp och empati – ett levande lärande på Sjögårdens förskola

Hur blir hållbar utveckling och språkstimulerande arbete något barnen lever, inte bara lär? På Regnbågens avdelning på Sjögårdens förskola har man hittat ett sätt. Med hjälp av ägg, odling, studiebesök – och en hel del nykläckta kycklingar.

Naturen som lärmiljö

I utkanten av Örebro, i det lilla samhället Hampetorp, ligger Sjögårdens förskola omgiven av skogar, ängar och porlande bäckar. Den naturnära miljön används flitigt i det dagliga arbetet – men det är långt ifrån bara utflykterna som ger barnen nya perspektiv. Under det gångna året har avdelningen Regnbågen vävt samman flera teman till ett projekt som gett både barn och pedagoger nya insikter.

Grunden lades med hjälp av böckerna om Kurran och Pigan, som fått bli språkliga och tematiska utgångspunkter. Med dessa som stöd har barnen närmat sig frågor som: Var kommer maten ifrån? Vad betyder det att maten transporteras långt? Vad kan vi odla själva?

Det har blivit odling av potatis, squash, rädisor och tomater. Bärbuskar har kompletterats med blomlådor för pollinatörer. Ämnen som allemansrätt och skräpplockning har getts utrymme i temaveckor. Och när barnen fick med sig ägg hemifrån – riktiga ägg från egna höns – tog arbetet fart på allvar.

När ägget får liv

Ett föräldrapar bidrog med en äggkläckningsmaskin, ett annat med befruktade ägg. Tillsammans följde barnen dag för dag utvecklingen i maskinen. De lyste äggen, räknade ner, dokumenterade. När första sprickan syntes satt alla på helspänn. Och så – en vinglig, blöt liten kyckling. Inom några dygn hade tio kycklingar kläckts.

Barnen fick mata, hålla, och försiktigt bekanta sig med kycklingarna. Det var ett stort engagemang och många kloka samtal:

– De pickar med näbben, det är för att ta sig ut.

– Man får inte skrika, eller hålla vid halsen.

– Jag kan bära men jag är rädd för fötterna.

– Kan vi inte ta ut skalen för annars kommer den att bli riven. Jag har stenkoll på det här nu.

Pedagogerna Karolina Hjalmarsson, Catarina Franke, Kerttu Kariniemi och Sandra Klevestedt såg hur hela barngruppen visade omsorg och ansvar.

När veckan var slut fick kycklingarna följa med hem till de familjer som lämnat in äggen. Men förskolan fick filmer och bilder, så barnen kunde följa hur de växte vidare.

Upplevt lärandet med alla sinnen

Det blev också ett lärorikt samtal om mat, resurser och hållbarhet.

Pedagogerna har observerat en tydlig ökning i barnens medvetenhet kring hållbarhet och resursanvändning. Barnen visar större eftertanke i vardagliga situationer, som att ta mindre portioner mat för att undvika svinn. Genom olika aktiviteter, som ett spel där man sorterar ingredienser till maträtter, har barnen utvecklat god förståelse för matens ursprung och hur man kan använda resurser på ett klokt sätt.

Projektet med kycklingarna har väckt stark empati hos barnen i alla åldrar och gett dem möjlighet att uppleva lärandet med alla sina sinnen. Det har också skapat ett meningsfullt sammanhang där barnen fått utforska sina frågor vidare tillsammans med pedagogerna. Samarbetet med föräldrarna har varit mycket positivt, där deras engagemang och stöd har varit en viktig del i arbetet.

Studiebesök med lamm, föl och en och annan bussresa

En annan del i projektet var ett studiebesök på en av barnens gård. Flera barn åkte buss för första gången. Väl framme fick de träffa nyfödda lamm, fölet Pelle, hästar och ankor. De som ville fick rida. Även detta blev en upplevelse som väckte frågor, glädje och eftertanke.

Skapar en nära relation med allt liv runt barnen

Projektet på Regnbågen visar hur läroplanens mål kan bli både konkreta, lustfyllda och djupt meningsfulla – för både barn och vuxna.

Rektor Jenny Öhrn:

– Verksamheten på Sjögårdens förskola är certifierade med grön flagg. Områdets natur med skog/naturreservat, bäckar och sjö samt bondgårdar med många djur, ger barnen en möjlighet att på nära håll forska, reflektera och förstå naturen och djurens betydelse för en hållbar utveckling. Genom den otroliga empatin som infinner sig när barnen ska ansvara för kycklingar som ska kläckas, och sedan få se och hålla dem skapar förståelse för vilket ansvar de själva har för allas trygghet och värde.

Besöken på bondgård med lammungar, föl och höns skapar ytterligare en nära relation med allt liv omkring dem. Viljan att ansvara, ta hand om och hjälpa allt levande, även varandra som barn har utvecklats i denna nära relation till naturen. Förskolans förebyggande arbete för psykisk hälsa och kunskap kring hållbar utveckling tar fart i en lärmiljö tillsammans i naturen och bland djuren. Framtidstron stärks för barnen då de vet att de kan göra skillnad genom empati och förståelse för allt levande.

Senast uppdaterad:

Publicerad: