Läs mer om förstelärarnas arbete på Engelbrektsskolan i artiklar på Pedagog Örebro:
Engelbrektslyftet - ett kollegalyft som stärker lärmiljön
Engelbrektslyftet – långsiktigt lärande mot gemensamma mål
- Åse Vallin: Åk: 7-9. Ämnen: NO. Område/inriktningar: Ledarskap, kollegialt lärande, kooperativt lärande, utomhuspedagogik och språkutvecklande arbetssätt. Om uppdraget: "Inriktning mot upplevelsebaserad NO-undervisning (U.NO) med rörelseaktiviteter och utomhuspedagogik. Kooperativa och språkutvecklande lektions-upplägg. Ingår i nätverksgrupp med Förstelärare (NO) och Magdalena Andersson (U.NO)".
- Benita Törnqvist: Åk: 4-9. Ämnen: Idrott och hälsa. Område/inriktningar: Ledarskap, hälsa, utomhuspedagogik. Om uppdraget: Rörelse motivation lärande, en rörlig skoldag brainbreaks, aktiva raster RUR, Skolbollen, ledarskap rastledare Stureskolan , åk 9 rastledare för mellanstadiet. Pulssensorer pulsträning, Motoriksatsning".
- Edvin Svensson: Åk: 4-9, Ämnen: NO, svenska. Område/inriktningar: Ledarskap, kollegialt lärande, språkuvecklande arbetssätt, utomhuspedagogik, kooperativt lärande. Om uppdraget: "Jag arbetar med varierad lärmiljö med utgångspunkt i: Kooperativt lärande, utomhuspedagogik och lektionsdesign".
- Erik Isberg: Åk: 4-9, Ämnen: Idrott och hälsa, matematik. Område/inriktningar: Hälsa, utomhuspedagogik. Om uppdraget: "Försteläraruppdraget har en grund i rörelse, motivation och inlärning. Det har ett huvudsyfte i att skapa en rörligare skoldag för eleverna och att öka elevernas motoriska förmåga. Detta för att förbättra förutsättningarna för lärande och förbättra elevernas hälsa".
- Anna Wigren: Åk: 4-9. Ämnen: Svenska, svenska som andraspråk, engelska. Område/inriktningar: Kollegialt lärande, språkutvecklande arbetssätt, kooperativt lärande. Om uppdraget: "Att leda och inspirera mina kollegor i att arbeta språkutvecklande med kooperativa inslag och att se utmaningarna eleverna möter i läsning, texter och ämnen. I samarbete med bibliotek, specialpedagoger och på kommunnivå".
- Emelie Ziesig: Åk: 4-9. Ämnen: Slöjd, musik, idrott och hälsa. Område/inriktningar: Kollegialt lärande, värdergrundsarbete, kooperativt lärande, språkutvecklande arbetssätt. Om uppdraget: "Jag arbetar med kollegialt lärande och för ett skolgemensamt pedagogiskt förhållningssätt. Jag arbetar med att synliggöra läroprocesser och att stärka varandra i våra olika lärarroller".
- Helene Lindmark: Åk: 7-9. Ämnen: matematik. Område/inriktningar: Kollegialt lärande, språkuvecklande arbetssätt, utomhuspedagogik, kooperativt lärande. Om uppdraget: "Utveckla kooperativt och kollegialt lärande inom matematik. Internfortbildning kring kollegialt och språkutvecklande arbetssätt med bl a fokus på lektionsdesign"
- Johan Tivemo: Åk: 4-9. Ämnen: Matematik. Område/inriktningar: Ledarskap, kollegialt lärande, utomhuspedagogik, kooperativt lärande. Om uppdraget: "Jag arbetar med att utveckla kooperativt lärande och utomhuspedagogik i matematik. Vidare ansvarar jag för lovskola samt stöder kollegor i bl a lgr22 och vid nationella prov".
- Madeleine Tofft: Åk: 4-9. Ämnen: Svenska, svenska som andraspråk. Område/inriktningar: Kollegialt lärande, språkutvecklande abetssätt, kooperativt lärande. Om uppdraget: "Kollegialt lärande med kooperativt lärande. Utöver det arbetar jag med språkutvecklande arbetssätt och läsning. I samarbete med specialpedagoger, bibliotek och på kommunnivå".
- Maria Askrot: Åk: 7-9, Anpassad grundskola Ämnen: Idrott och hälsa. Område/inriktningar: Kollegialt lärande, hälsa.
- Lydia Kreij