Pulsmätning på Garphyttans skola

Garphyttans skola

Under det här läsåret har Garphyttans skola drivit ett projekt för att främja elevernas fysiska hälsa. Eleverna i årskurs 6 på Garphyttans skola har nämligen fem idrottspass i veckan varav tre av dessa är pass där läraren mäter och registrerar elevernas puls.

Jag träffade idrottsläraren David Bergkvist som är den som är drivande i projektet och som mäter, registrerar och analyserar elevernas puls tre gånger i veckan. Initiativet till projektet kom dock från skolans förra rektor som hade läst och tagit del av forskning kring hur fysiskt aktivitet påverkar hjärnans aktivitet. Med grund i Dr John J Rateys forskning om just detta och med inspiration från Valdemarsvik har David sedan drivit och genomfört projektet under detta läsår.

Skolan sökte bidrag från kommunen för att inhandla den utrustning och de programvaror som behövdes, sedan var det bara att sätta igång. David genomförde enskilda intervjuer med alla eleverna och mätte deras maxpuls under ett antal högintensiva övningar. Genom att korta ner de två lektioner i idrott och hälsa som eleverna vanligtvis har och genom att använda skolans val-tid, har skolan även kunnat utöka tiden så att eleverna nu har någon form av fysisk aktivitet varje dag från måndag till fredag. Efter de tre 20 minuter långa pulsmätningspassen, som ligger på tisdag-, onsdag- och fredagmorgnar bjuder dessutom skolan eleverna på frukt innan de tar sig an något av de teoretisk tunga skolämnena.

Pulsmätning

Programmet som skolan använder för att mäta pulsen på eleverna heter Polar GoFit och när jag kommer in i idrottshallen har David projicerat en bild på väggen som senare kommer att visa alla elevers puls medan de rör på sig. Små färgglada rutor visar elevernas puls från 100% ner till 50% (eller mindre) av maxpulsen. Eleverna droppar in i idrottshallen och alla går de direkt fram till bordet där pulsmätarna ligger och sätter på sig sin personliga mätare runt bröstet.

När lektionen sedan startar så ser jag, på den projiecerade bilden på väggen, hur elevernas puls förändras under passet. Dagens pass är en lek som heter "Kinamuren" och som innebär att eleverna stundvis får stå i kö och vänta. Flera av eleverna hoppar och dansar medan de står och väntar, men de som inte gör det kan snabbt se att deras puls sjunker och blir en grå ruta på väggen. David ropar åt en elev att han är grå. Eleven ler tillbaka och börjar småjogga. Medan eleverna rör på sig samlar de även poäng genom att hålla en hög puls. De som ligger på en puls mellan 60-100% av maxpulsen under minst 10 minuter får en liten medalj i sin ruta på väggen.

Samling på Idrottslektion

Både lärare och elever som jag pratar med har märkt stora skillnader när det gäller både den fysiska hälsan och prestationerna i klassrummet. Moa Käck och Louise Roberthson som går i årskurs 6 berättar att pulsmätningspassen är väldigt roliga, men också att de mår mycket bättre och har lättare att koncentrera sig i klassrummet nu när de får röra på sig varje dag. Något som har gynnat eleverna nu under hösten när de har haft långa pass med nationella prov. Moa och Louise har svårt att hitta något negativt med projektet, men är eniga om att det är lite jobbigt att behöva ha med sig ombyte varje dag till skolan.  

Förutom att elevernas hälsa har blivit märkbart förbättrad, så har lärarna även märkt att elever som tidigare inte varit med på idrottslektionerna nu blivit intresserade av pulsmätningen och är med på fler idrottspass.

 

/Stefan Karlsson, redaktionen Pedagog Örebro

 

Senast uppdaterad:

Publicerad: