Smågruppsundervisning med spelbaserad inlärning av positionssystemet
Att undervisa i matematik kan vara en utmaning, särskilt när det gäller att få eleverna att förstå och behärska uppställning i subtraktion. Den här veckan introducerade jag ett nytt spel på temat som direkt blev mycket populärt bland eleverna.

Utmaningar med att undervisa subtraktion
När jag började som lärare var det lätt att använda pengar och genom dessa förklara växlingen. Idag upplever jag att många elever saknar den naturliga känslan för pengar, elever har helt enkelt inte samma förhållande och kunskap om våra mynt och sedlar längre. Nu använder jag mig i stället av tiobasmaterialet för att förklara och visualisera för eleverna. För att få möjlighet att sitta med några elever åt gången delar jag in eleverna i grupper med ccirka fyra i varje och kör stationsmatte.
Nytt spel om positionssystemet
Jag introducerade ett nytt spel den här veckan, och det blev genast populärt bland eleverna. Det är så KUL när eleverna frågar efter att spela spelet! Spelet handlar om positionssystemet och förståelsen för detta. Spelet har sifferkort, värdekort och talkort. Varje elev har haft fem talkort ( här kan man variera utifrån eleverna) dessa kort ska eleverna ha på handen. Värdekorten ligger med baksidan upp i en hög och sifferkorten ligger på samma sätt i en annan hög. De turas om att vända upp värdekorten och sedan sifferkortet. På värdekorten står det exempelvis tiotalet sedan vänder de upp ett sifferkort och får då veta vilken siffra som ska stå på tiotalsplatsen. Den elev som först lägger ner ett kort där tiotalet har rätt siffra får låta kortet ligga kvar på bordet. Sen lägger de upp ett nytt värdekort och sifferkort. Den som först har slut på sina kort på handen har vunnit. Jag märkte ganska snart att eleverna blev oense om vem som var först men då gjorde vi som vi brukar på skolan, vi körde sten, sax påse.
Jag gjorde spelet i två varianter och denna vecka har vi bara spelat med ental och tiotal, nästa vecka är det dags för hundratalen att vara med.
Träning med tiokamrater
En annan populär station är när vi tränar tiokamrater med hjälp av kortleken genom att spela Svarte Petter. Vi använder 2–9 + ess som får vara ettan. Spader knekt får fungera som Svarte Petter. Korten delas mellan eleverna och de har korten på handen så bara de ser sina egna kort. Har man två tiokamrater på handen lägger man ner dessa på bordet, korten behöver inte vara i samma färg. Eleverna turas sedan om att dra ett kort från en av de andra spelarna i turordning. Du drar från spelaren till vänster om dig och spelaren till höger om dig drar ett kort av dig. Den som i slutet har spader knekt har förlorat.
När de andra eleverna spelar spel där de är självgående kan jag ägna min tid åt att förklara nya moment i matematiken för några elever åt gången, så gynnsamt.
/Sanne Nyblom, förstelärare, Almby skola

Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.