Bokblogg: Relationer för lärande i skolan, av Björn Gíslason och Lars Löwenborg

Relationer för lärande i skolan är skriven av Björn Gíslason och Lars Löwenborg, båda leg. psykologer. De har mångårig erfarenhet av arbete i förskola och skola. Bokens syfte är att utveckla förståelsen för relationer i skolan, något som kan bidra till lärande, utveckling och välmående.

Relationer i skolan: en nyckel till lärande och välmående

Skolan är en miljö som av författarna beskrivs som relationstät där många relationer har påverkan på elevernas lärande. I skolan pågår ett samspel på en begränsad yta, vilket innebär att det handlar om, ett intensivt samspel mellan många olika människor.

Författarna beskriver att det är viktigt att komma ihåg att "eleverna har inte valt varandra utan hamnat här eftersom skolan är obligatorisk för dem. Lärare och andra vuxna har visserligen valt skolan som arbetsplats, men i regel inte valt sina arbetskamrater” (s 12-13).

En del av boken handlar om att bygga fungerande relationer och vilka sociala och emotionella färdigheter vi behöver för att kunna samarbeta, lära av varandra, få vänner, leka, bilda familj och fungera på en arbetsplats. Dessa färdigheter inkluderar till exempel självreflektion, mentaliseringsförmåga och problemlösningsförmåga. Dessa förmågor lärs in och tränas under hela livet, vilket ställer krav på pedagoger i sitt kunnande och sin förmåga att skapa hållbara relationer.

Sociala och emotionella färdigheter för hållbara relationer

I boken finns också exempel på frågor som kan användas som grund för diskussion i exempelvis arbetslaget. Frågorna utgår från bokens olika delar, och kan till exempel handla om hur ens föräldrakontakter ser ut och hur den egna självreflektionen sker och hur den kan utvecklas.

Författarna tar upp hur olika grupper påverkar lärare på olika sätt och hur man kan känna sig som världens sämsta lärare i en grupp, mot världens bästa lärare i en annan. Övergripande tror jag att många pedagoger kan känna igen sig i flera delar av boken. Det är en bok som kan läsas från pärm till pärm om man är intresserad, eller användas för att läsa valda delar. Författarna tar upp olika känslor och hur dessa kan påverka en som skolpersonal. De tar upp organisationens betydelse i det relationsskapande arbetet, de tar upp hur personal kan tänka kring kontakter med vårdnadshavare och mycket mer. Det är en bok som absolut är läsvärd, men som, åtminstone för den erfarne, inte tar upp så mycket ”nytt”. Den passar för såväl pedagoger, elevhälsopersonal, skolledare och andra intresserade.

/Erika Hörnlund, specialpedagog i Kumla kommun

Senast uppdaterad:

Publicerad: