Gå till innehåll

En vävd historia med kroppen som minne

Johanna Arvidsson

Textilt verk som hänger ner från taket. Den avlånga väven är blå med olika mönster på sig i blåa och röda nyanser. När verket nuddar marken breder det ut sig som ett blått hav.

Vävning som konstform har förts vidare i generationer. Arvidsson bearbetar en historisk framställning av kvinnliga ideal. Hon sammanfogar delar av symbolik,
förtryck och motstånd och finner styrka i kampen förmedlad genom kvinnan. Återkommande drömmar bearbetas och ersätts med drömmar om en framtid i
vilken hon väver vidare på den väv påbörjad av tidigare generationer. Arvidsson refererar till konsthistorien: Louise Bourgeois spiraler är en symbol från gudinnesymbolik, den står för fertilitet, kvinnlig kraft och livets cykler. Skallen med handen hänvisar till ”den fallna kvinnan”. Motståndsgesten från “Eve after the Fall” där Eva i skam böjer huvudet och döljer brösten. Den röda tråden från Frida Kahlos “Henry Ford Hospital”, målad efter ett missfall.

En närbild på väven där motivet av en rosa kvinna syns på den blåa vävens bakgrund. Motivet hänvisar till ”den fallna kvinnan”

Foto: Sofie Isaksson

Information om konstverket på teckenspråk

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se