OpenArt summerar 2024 års utställning i siffror

Den nionde upplagan av OpenArt nådde tillresta och återkommande besökare, barn, unga samt den erfarna konstpubliken. Mellan 15 juni och 8 september fylldes stadens gator med unika konstinstallationer, interaktiva konstverk och spektakulära performanceakter.

Guidad visning under OpenArt 2024 i Örebro. Konstverk av Lua Rivera - Primordia fungi. Foto: Sofie Isaksson

I årets utställning presenterades ett 60-tal konstverk och performanceakter av cirka 40 konstnärer med 20 olika nationaliteter från hela världen. Många av konstverken var utvecklade specifikt för centrala Örebro, andra var inlånade.

Besökare och interaktioner

Infocentret på Järntorget välkomnade 7 527 besökare, och 4 671 personer besökte Örebro konsthall. Totalt 29 200 kartor och 350 utställningshäften delades ut för att hjälpa besökarna att orientera sig bland konstverken.

Ett brett utbud för alla åldrar

Många barn och unga engagerades även i år, med 82 skolvisningar för totalt 1 814 elever från Örebro och länet samt 6 397 deltagare i skaparverkstaden på Järntorget. För familjer och mindre grupper erbjöds också 11 familjevisningar och 420 pedagogiska häften med en familjeanpassad konstslinga för att utforska konsten tillsammans.

Digitala framgångar och bred marknadsföring

Digitalt nådde OpenArt 2024 fler än någonsin, med 252 612 sidvisningar på openart.se och 10 325 nedladdningar av kartan. Appen OpenArt laddades ner 6 495 gånger och har blivit ett populärt verktyg för besökare att utforska utställningen på egen hand. På sociala medier nådde OpenArts Facebook-innehåll 363 124 användare, medan Instagram-inlägg nådde 48 000 användare med 228 806 exponeringar.

Hotellnätter och ekonomiska effekter

Enligt Örebrokompaniets spaningar har OpenArt också bidragit till den lokala ekonomin. Enligt Tillväxtverket har under sommaren antalet gästnätter på hotell ökat med nära 5 procent från 2023 och jämfört med 2022 är ökningen ännu större, 15 %. Totalt registrerades 177 706 gästnätter på hotellen i Örebro under juni till augusti, en utveckling som stärker OpenArts roll som ett värdefullt evenemang för besöksnäringen. Många örebroare är också ambassadörer för OpenArt och bjuder hit släkt och vänner, vilket besöksundersökningen som genomfördes under föregående OpenArt visade.

Ekonomisk insats och partnerskap

Med en total budget på lite över 10 miljoner kronor bestående av skattemedel på 8,4 mkr och externa medel genom partners och bidragsgivare hade OpenArt 2024 sämre ekonomiska förutsättningar än 2022. Trots detta har OpenArt nått en bred publik där många vittnar om fina upplevelser. Totalt 40 lokala näringsidkare och bidragsgivare stödde utställningen, inklusive kulturinstitutioner, företag och EU-projektet Magic Carpets som möjliggjorde residens för åtta konstnärer.

OpenArt är stolt över att bidra till Örebros kulturella identitet och ser fram emot att återigen välkomna konstälskare till framtida utställningar och arrangemang som sätter Örebro på konstkartan.

Senast uppdaterad:

Publicerad: