Gå till innehåll

Ekenger & Segerfelt

Agneta Segerfelt, 1957, Sverige

Helena Ekenger, 1961, Sverige

På bilden finns en slät, vit stenskulptur som står på en svart piedestal. Bakom skulpturen finns en stor, rektangulär mural uppdelad i ett rutnät av nio rutor. Muralen har en dämpad rödbrun färg, och över den syns två stora gula cirklar som överlappar varandra och bildar en mandelform. I mitten av överlappningen finns en vertikal linje med små horisontella markörer, som påminner om en mätningslinje.

Foto: Sofie Isaksson

Med kalksten från Närke började människor bygga sin kyrka, redan på 1100-talet. Nya generationer har gjort avtryck, förnyat arkitekturen och fört in nya konstverk. Nu tar Ekenger&Segerfelt plats i kyrkan. Här förenas kropp och ande till en helhet i deras verk.
Skulpturens slutna form på sin mörka sockel av trä ser ut att vara sprungen ur kyrkans kalksten, som vore den en del av kyrkans kropp.

Målningens mandelformade mittpunkt för tanken till symboler som är viktiga för människor i olika kulturer och religioner. Fisken som varit det hemliga tecknet mellan förföljda kristna sedan Romartiden. Ögat som ger uttryck för viljan att se, och öppnar en port till själen. Skötet som ger löfte om liv.

Konstverk: Diptyk

Konstnär: Ekenger & Segerfelt

Nummer på kartan:

Material: Betong, trä, tempera på linneduk

Placering: Inne i Nikolaikyrkan, Drottninggatan 16

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se