Gå till innehåll

Carlos Castro, 1974, Colombia

På ett litet torg står en vit gammal buss som börjat rosta. Högst upp på bussen skult står det "ABONNERAD".

Foto: Sofie Isaksson

Bilden är tagen inuti bussen där belysningen är röd. Längst fram är en projektorskärm som visar upp en när bild på en pojke som blundar.

Foto: Sofie Isaksson

En del menar att ett samhälle endast är synligt underifrån. Föremålen omkring oss bär på olika sociala laddningar. I Carlos Castros konst blir samtiden synlig när han laddar om objekt och bruksting, sociala relationer, historiska artefakter och vardagskonventioner. Han synliggör ett maktspel. Det mesta är historiska cykler snarare än dramatiska skeden av pånyttfödelse eller apokalyps.

Latinamerikas historia är fyllt av berättelser som effektivt kan synliggöras med den metod Carlos Castro använder. Han är en skarpsynt och välformulerad krönikör över sitt eget lands utveckling och hur olika dess historia kan synliggöras. Det är i omformuleringen av den kulturhistoriska kontexten som hans konst griper tag i oss: människotänder, tapetmönster, förkoloniala berättelser, politiska skeenden – allt talar med en ny tydlig röst.

Text: Stefan Nilson

På Youtube kan du se en film om konstverket.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se