Gå till innehåll

Florentijn Hofman, 1977, Nederländerna

Tänk dig att du tar en promenad på stan och när du närmar dig Stortorget så börjar du få syn på en gigantisk gul skulptur. Desto närmare du kommer så inser du att det är en liggande överdimensionerad gul kanin med svarta ögon och mun. Kaninen ligger med huvudet, öronen samt armarna ner mot marken och resten av kroppen upp mot skyn. I bakgrunden syns Nikolaikyrkan samt Rådhusets byggnad som ser ut att vara lika högt som kaninen. Framför kaninen står tre vuxna turister och tar kort, människorna ser pyttesmå ut jämfört mot den gula kaninen och kvinnan som lutar sig mot ena örat är nästan lika lång som örat.
Tänk dig att du tar en promenad på stan och när du närmar dig Stortorget så börjar du få syn på en gigantisk gul skulptur. Desto närmare du kommer så inser du att det är en liggande överdimensionerad gul kanin med svarta ögon och mun. Kaninen ligger med huvudet, öronen samt armarna ner mot marken och resten av kroppen upp mot skyn. I bakgrunden syns Nikolaikyrkan samt Rådhusets byggnad som ser ut att vara lika högt som kaninen.
Tänk dig att du tar en promenad på stan och när du närmar dig Stortorget så börjar du få syn på en gigantisk gul skulptur. Desto närmare du kommer så inser du att det är en liggande överdimensionerad gul kanin med svarta ögon och mun. Kaninen ligger med huvudet, öronen samt armarna ner mot marken och resten av kroppen upp mot skyn. I bakgrunden syns Nikolaikyrkan samt en hög husbyggnad som ser ut att vara lika hög som kaninen.

Genom att kasta in ett stort gosedjur i ett offentligt rum frågar Florentijn Hofman, ”Vad tjänar det till och vad är syftet med det offentliga rummet?”. Ändringen av skalan förändrar helt funktionen och känslan av gulliga kaniner och även den omgivande miljön. Med det här verket i Örebro vill jag ändra perspektivet på Stortorget och Engelbrekt-monumentet, liksom förhållandet mellan skulpturen och hans beskådare.

Om detta bara är ett gosedjur som kastats bort av sin ägare, vad måste Örebro då förvänta sig när ägaren av leksaken kommer tillbaka för att hämta den?

För Florentijn Hofman är det lokala engagemanget en viktig faktor i arbetet. Mer än 25 personer och hantverkare har involverats i att sätta samman denna enorma skulptur. Att arbeta med lokalbefolkningen är projektets hjärta.

Hofman är känd för sina interaktiva installationer i offentliga miljöer och han har en stark önskan att förvåna och göra livet lite roligare.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se