Frånvaro del av dag/enstaka timmar

Guiden visar hur du som chef registrerar frånvaro för din medarbetare, betald eller obetald, som avser del av dag eller enstaka timmar.

I första hand ska medarbetaren själv registrera detta i Personec självservice. Du hittar samtliga medarbetarguider här.

1. Öppna Personec självservice och klicka på Chef.

2. Klicka på Beslut & Rapportering.

3. Klicka på Organisation och välj den gren i trädet där din personal finns (välj en gren som inte har en svart pil bredvid sig) Observera att Sökning på underliggande enhet måste vara ibockad.

4. Klicka på Välj.

5. Klicka på Rapportering och välj Frånvaro.

6. Välj Alla perioder.

7. Välj eventuell Kategorigrupp (du är meddelad av HR Lön om du har en kategorigrupp tilldelad, annars lämnar du den blank).

8. Välj Anställd i listan.

9. Bocka i Alla och klicka på Visa (10) om du vill se en vy över all frånvaro som finns registrerad på din medarbetare.

11. Klicka sedan på Ny.

12. Välj Frånvaroorsak.

13. Fyll i vilket datum fr.o.m. - t.o.m.

14. Fyll i det klockslag som frånvaron påbörjades. Om medarbetaren gick hem del av dag lämnar du klockslag t.o.m. blankt.

15. Fyll i det klockslag som frånvaron avslutades. Om medarbetaren började arbetsdagen senare p.g.a. frånvaro så lämnar du klockslaget fr.o.m. blankt.

16. Klicka på Beviljad och sedan Spara.

Senast uppdaterad:

Publicerad: