Erik Ravelo till OpenART 2015

Nyheter. Örebro, 16 april, 2015

Hans konst säger mer än tusen ord, så många att de förbjuds på Facebook. Så många, att de ställs ut på OpenART 2015.

Erik Ravelo är en kubansk konstnär och creative director med kunder som till exempel FN, WHO, The Guardian och Reporters Without Boarders. Han är upphovsman till flertalet kampanjer och konstprojekt där han angriper sociala förhållanden genom suggestiva bilder. För en del upplevs hans konst som provokativ. Facebook är en av flera medier som bemött hans konst genom att censurera dem.

OpenART har glädjen att meddela att Erik Ravelo kommer att delta på OpenART 2015 med två av hans mest uppmärksammade verk; ”The Untouchables” och ”Facing”. ”The Untouchables” består av en serie fotografier föreställande barn korsfästa, rygg mot rygg, mot olika auktoriteter som symboliserar våld mot barn. Till exempel ofredande och krig. ”Facing” är en av Erik Ravelos senaste kampanjer och belyser våld mot kvinnor i form av syra-attacker. Installationen består av porträtt där syra har använts på metall för att genom syrans reaktion, skapa vackra och inspirerande ansikten av kvinnor.

Foto: Artist Erik Ravelo bredvid ”Facing” (2015)

Erik Ravelo

Foto: ”Los Intocables” (2013)

THE-UNTOUCHABLES