Jean Luc Cornec

Född 1955 i Lannilis, Frankrike. Bor och arbetar i Heidel­berg, Germany

"TribuT" / Jean-Luc Cornec

TribuT

Metall, trådnät, begagnade telefoner, telefonmottagare och telefonkablar

 

Min arbetsprocess består av en lekfull kombination av olika element, objekt, ord och bokstäver… en lek med begrepp och perception. Vid första anblick har de grå telefonerna – i dag tagna ur bruk – ingenting att göra med huvudet på ett får. Jag kan inte säga när och hur jag kom på liknelsen – den fungerar bara i kombinationen med telefonkablar som ull, hörlurar som fötter och individualistiska uttryck för de olika fåren. Även om jag från början var rädd för en alltför humoristisk infallsvinkel, fortsatte jag att utveckla idén och blev i slutet förvånad när nya möjligheter uppkom under den konstnärliga processen. Jag hade t.ex. aldrig tänkt på att ringsignalen av telefonerna påminner om lätet från ett får.

Idén var i början enbart estetisk – men öppen för olika ingångar, förhållningssätt eller möjliga tolkningar. Fåren är en slags arketyp, med olika betydelser i olika religioner, språk och kulturer. När fåret Dolly föddes 1996
laddades arbetet med en annan mening – på så sätt har arbetet således förändrats och omtolkats i olika tider. Det blev en kommentar om förhållandet mellan original och kopia. När jag insåg att filmen ”Blade runner” baserades på romanen ”Do Androids Dream of Electric Sheep?” av Philipp K. Dick, blev installationen ett sätt att materialisera den ekologiska frågeställningen. Med bakgrund av NSA skandalen (US National Security Agency) läggs tonvikten på kommunikation och samhörighet.

Artist Statement

Mitt konstnärliga förhållningssätt är lekfullt. Jag kombinerar enskilda element på ett nytt sätt och passar ihop dem som pusselbitar. Jag komponerar par och motsatser, och genom skulptur sammanställer jag motsättningarna och förändringen av perspektiv. Detta lekfulla tillvägagångssätt är ofta humoristiskt och resultatet blir ibland till och med roligt.

www.jeanluc.cornec.de